Přesně před 12 lety v 6:30 ráno byla spousta Pražanů tak jako každý všední den na cestě do práce. Také na Karlově náměstí se nacházeli lidé, kteří čekali na svůj pravidelný tramvajový spoj. Místo se však stalo dějištěm dosud nejtragičtější tramvajové nehody v Praze po přelomu tisíciletí.

Z Ječné ulice projela zatáčkou tramvajová souprava linky číslo 22 o dvou vozech, v ten okamžik do tragédie zbývaly pouhé vteřiny. Zadní vůz tramvaje vykolejil a stočil se tak nešťastně, že doslova vymetl protilehlý nástupní ostrůvek na zastávce.

Bilance byla zdrcující. Tramvaj na místě usmrtila muže (†59), náraz zároveň odmrštil ženu (†64) na silnici, kde ji usmrtilo projíždějící nákladní auto. Na místě zůstalo dalších sedm zraněných cestujících, jedna žena se musela po střetu neprodleně podrobit operaci mozku.

Proč se to stalo?

Prakticky ihned po tragické události se rozběhlo vyšetřování, které mělo odhalit příčinu celého neštěstí. Oficiální vyšetřovací verze zní, že řidič jel příliš rychle. Zatáčkou, kde tramvaje dodnes smějí projíždět maximální rychlostí 15 kilometrů v hodině, měl šofér projet zhruba dvakrát rychleji.

Na Karlově náměstí po tragické nehodě roku 2005 zemřeli muž a žena.
Autor: Jiří Hadač
V průběhu soudu s řidičem tramvaje se objevily určité pochybnosti o této vyšetřovací verzi, když obhajoba poukazovala na skutečnost, že vykolejení tramvaje mohl zavinit vypadlý šroub, který měl chybět v podvozku. Také svědkyně nehody a jedna z cestujících v tramvaji u soudu vypověděla, že jí nepřišlo, že by vůz zatáčkou projel příliš rychle.

Drážní inspekce během vyšetřování došla k závěru, že řidič jel rychlostí přesně 32,1 kilometrů v hodině. Za obecné ohrožení ho soud poslal do vězení na 4,5 roku.

Dodnes po internetu koluje záznam průmyslové kamery, který nehodu vyobrazuje:

 

„Za zastávkou je hned oblouk, kde tramvaj uhýbá doprava směrem do Spálené ulice. Sám si neumím představit, jak se řidič mohl na tak krátkém úseku před zatáčkou, kde tramvaj vyjíždí ze zastávky, rozjet tak rychle,“ řekl redakci Blesk.cz vedoucí archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Pavel Fojtík.

Místo zůstalo beze změn

Křižovatka na Karlově náměstí je i 12 let po tragické události prakticky ve stejném technickém řešení. Odborníci usoudili, že závada nehodu nezapříčinila a na vině byl lidský faktor. „Na tomto místě se s dopravním řešením v podstatě nedá nic udělat. Poloha všeho je tu jasně daná,“ potvrdil Pavel Fojtík.

Během neštěstí tramvaj číslo 22 vymetla nástupní ostrůvek v protisměru.
Autor: David Malík

Po tragických dopravních událostech na území metropole podle vedoucího archivu DPP vždy probíhá rozbor události a poučení řidičů. Tyto kroky však probíhají zároveň i v běžném pracovním procesu a nejsou vázané pouze bezprostředně po vážných nehodách.

„Tragická nehoda z Karlova náměstí je také jediná svého druhu, kde jsem viděl videozáznam. Běhá z toho mráz po zádech,“ uzavřel Pavel Fojtík.

Podívejte se na fotografie z tragického dne Pražské hromadné dopravy:

Fotogalerie
26 fotografií