Holešovická náplavka je v současnosti téměř opuštěný prostor, který lidé jen zřídka kdy navštěvují. Místní radnice by ráda tento trend změnila. „Lidé všude na světě se chodí k vodě rekreovat,“ potvrzuje myšlenku starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 sobě).

„Při pohledu z řeky je holešovická náplavka nádherné místo, nacházejí se tu rybáři. Chceme zde vytvořit promenádu se sportovišti. Bohužel se nacházíme v záplavovém území, kam se voda vylije i při menších povodních. Nemáme zde proto povolení postavit příliš rozmanité zázemí, je tady například problém vybudovat veřejné toalety,“ vysvětluje radní pro rozvoj a architekturu Lenka Burgerová (Praha 7 sobě).

Holešovická náplavka je zanedbaná, potřebuje vdechnout život.
Autor: Daniel Vitouš

Přístupný a bezpečný prostor

V současnosti prostor holešovické náplavky příliš veřejnosti neslouží. „Je to zejména proto, že se sem lidé večer bojí chodit, ženy tudy nechtějí procházet samy,“ uvádí Lenka Burgerová.

Zásadním faktorem v případě budoucích úprav je, kdo dané území náplavky vlastní. Pokud je to radnice, magistrát či Povodí Vltavy, je všechno pouze otázkou peněz, jelikož se jedná o státní majetek. Problém přichází ve chvíli, kdy místo až k řece vlastní soukromý majitel. Podle radní Burgerové je pak další otázkou, co může město majiteli nabídnout.

Celistvost a přehlednost

Radnice Prahy 7 má v plánu vdechnout náplavce život. Propojenou cyklostezku by starosta Jan Čižinský rád viděl hotovou do konce volebního období, tedy do roku 2018. „U Hlávkova mostu cyklostezka už existuje, takže se protáhne dál. Ideální potom bude volná prostupnost podél řeky až k Císařskému ostrovu a po lávce dál až do zoo,“ nastínil možnost rekreačního výletu v budoucnosti starosta.

Za holešovickou náplavkou se tyčí výšková budova s názvem Lighthouse.
Autor: Daniel Vitouš

Myšlenku zpřehlednit levý břeh Vltavy podél sedmé městské části potvrzuje také radní pro rozvoj a architekturu. „Jsou tu dvě dětská hřiště, ale téměř nikdo je nevyužívá. Nacházejí se uprostřed ničeho a není tu návaznost na veřejnou dopravu. Rodiny sem nejsou zvyklé chodit,“ říká Burgerová.

„Uvědomili jsme si, že potřebujeme celkové propojení po celé holešovické náplavce. Až tehdy si zdejší náplavku lidé zvyknou navštěvovat,“ uvažuje o budoucnosti vltavského pobřeží radní, která dodala, že v rámci úprav existuje také myšlenka vzniku nového parku v oblasti.

Přívoz dokazuje potřebu přemostění

V rámci revitalizace holešovické náplavky volá radnice také po vzniku mostu pro pěší. Ten by měl vést od holešovické tržnice na ostrov Štvanice a dál do Karlína. Jednoznačným důkazem, že by tento most lidé využívali, je podle městské části vysoké vytížení místního sezonního přívozu.

„Přívoz původně vznikl spíš pro rekreační účely, ale velice brzy jsme zjistili, že se jedná o skutečné propojení mezi Karlínem a Holešovicemi. Lidé z Prahy 8 jezdí přívozem do tržnice na oběd a zpět do práce. Stále víc lidí využívá přívoz denně, někteří s ním dojíždějí do školy či do práce,“ popisuje pravidelné cestování Pražanů po Vltavě Lenka Burgerová.

Holešovickou náplavku chce radnice změnit a zpřístupnit lidem.
Autor: Daniel Vitouš

Pro realizaci všech těchto velkých plánů chce Praha 7 využít znalostí zkušených urbanistů a architektů ze zahraničí, kteří už v minulosti pomohli podobné projekty uskutečnit v zahraničních metropolích.

V hlavním městě si proto náplavku prohlédli odborníci, kteří pobřeží řek zvelebovali také v Amsterodamu, Paříži, Torontu nebo Barceloně. V nadcházejících letech by se tak mohl na holešovickém břehu Vltavy objevit opravdový městský život a Praha by se v tomto ohledu dokázala postavit po bok moderních velkoměst.

Prohlédněte si zmapování celé náplavky, kterou čekají velké změny:

Fotogalerie
32 fotografií