O návratu tramvají na náměstí se mluví několik let, bude ale záležet na městu, kdy a jak bude trať vybudována. Institut plánování a rozvoje proto navrhl magistrátu dvě nejlepší varianty, které vybral z několika předchozích. V budoucnu by se tak po skoro 40 letech vrátily na frekventované náměstí tramvajové linky.

V obou případech by trať vedla kolem sochy svatého Václava až doprostřed náměstí, kde by se napojila na stávající koleje spojující Vodičkovu s Jindřišskou ulicí. Obě varianty rovněž vyžadují revitalizaci Vrchlického sadů.

Dříve už tramvaje po Václavském náměstí jezdily.
Autor: ČTK

Kudy koleje povedou?

První možností je, že trasa povede z Vinohradské přes magistrálu a následně Wilsonovou ulicí (tedy po magistrále) k Vrchlického sadům. Výhodou této varianty je, že počítá s co nejmenším zásahem do zeleně v parku u hlavního nádraží. Do Opletalovy ulice by se pak trať napojila v místě křižovatky s Růžovou ulicí.

Kdyby se Praha rozhodla pro výstavbu této varianty, bylo by nutné zkoordinovat ji s úpravou severojižní magistrály. Také by se musela ještě vybudovat zastávka u Státní opery.

Uskuteční-li se druhá možnost, tak trať k hlavnímu nádraží povede přes Václavské náměstí, odkud by tramvaje zabočily do Opletalovy ulice.

Podmínkou této varianty je ale to, že by se musel změnit režim dopravy v ulici a rovněž vyřešit hluk, který by trať působila. Musela by také vzniknout nová zastávka Václavské náměstí, která by byla umístěna proti ústí Opletalovy ulice.

Na náměstí zatím slouží tramvaje jen jako kavárna.
Autor: ČTK

Magistrát za několik týdnu vybere finální verzi

Pracovníci institutu prověřovali i možnost, kdy by trať vedla Washingtonovou ulicí až k hlavnímu nádraží nebo Wilsonovou a následně přes Vrchlického sady. Ani jednu z těchto variant ale k výstavbě nedoporučili.

Kterou variantu město vybere, není zatím jasné. „Je to pro mě klíčová stavba a během několika týdnů vybereme finální verzi," uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

O návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví hlavně v souvislosti s rekonstrukcí náměstí. Město před několika lety uspořádalo architektonickou soutěž, v níž zvítězil návrh ateliéru Cigler-Marani. Na Magistrátu ale k rekonstrukci zatím neprovedly žádné zásadní kroky, pouze před několika lety uzavřel pro auta spodní část náměstí.

Po Praze se nachází spousta kolejí vedoucích nikam. K čemu opravdu slouží? Dozvíte se v pořadu Selfie z Prahy:

Video
Video se připravuje ...

Po Praze chodí nahé ženy: Kde a proč? A bezdomovci vyrazí na svatební cestu. Matěj Smlsal, David Vaníček