V Praze 5 chtějí například co nejrychleji postavit nová záchytná parkoviště pro Středočechy. Radnice už vytipovala čtyři místa, kde by mohla P+R parkoviště vzniknout. 

Ano, jednáme jak s magistrátem, tak s Technickou správou komunikací. Jednání jsou to konstruktivní a všichni na nich hledají řešení. Konečně. Nemohu mluvit za někoho jiného, ale podle mého se to dá stihnout během pár týdnů,“ řekl Blesk.cz starosta Prahy 5 Radek Klíma (TOP 09).

Navíc mu vadí, jak nový systém nezohledňuje lidi s průkazy ZTP/P (zvlášť těžké postižení/pečovatel – pozn. red.).

„Jde přesně o část, která je v celkové koncepci nešťastně uchopena. Ne vše se vejde do tabulek, takže právě zde měla zafungovat samosprávná činnost městských částí. Nemůžeme přece po lidech chtít, aby se starali o své blízké a lidi v okolí, a zároveň jim situaci komplikovali. Stejné je to u podnikatelů a živnostníků, které se naše radnice snaží podporovat, a na druhou stranu musí zaplatit vysoký poplatek za oprávnění,“ říká starosta. 

Podle něj se musí také zvážit možnosti vydávání parkovacích oprávnění pro návštěvníky (především dojíždějícími do Prahy za prací) a obyvatele městských částí bez trvalého pobytu, ale dlouhodobě zde žijících. Mimo to by chtěl starosta změnit i cenovou politiku v případě podnikatelů.

Praha 6 je spokojená, ale…

Od konce srpna funguje nový parkovací systém i v Praze 6. „Městská část je v obecné rovině s dosavadním fungováním projektu zón placeného stání spokojena. Na základě dosavadních zkušeností s praktickým provozem nicméně žádá hlavní město o několik změn,“ řekl Blesk.cz mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.

Mimo jiné chce rozšířit zóny i o lokality v bezprostřední blízkosti koncových částí současných zón. Jde o oblasti Staré Vokovice, Petřiny a Bořislavka. Teď sem totiž jezdí parkovat víc aut, jelikož se tím vyhnou placenému stání.

Dále požaduje Praha 6 snížit cenu za parkování ve fialových zónách. „Bezodkladně požadujeme zavést i možnost platby pomocí SMS,“ dodal Churavý.

Městská část také navrhuje zřídit dočasná P+R parkoviště, než se vybudují stálá.

Kritika i v Praze 8

V Praze 8 sice zóny spustí až 1. října, už teď ale čelí kritice. Na středečním zastupitelstvu podala opoziční ODS dokonce návrh na jejich dočasné pozastavení. Neprošel.

Praha 8 je při zavedení modrých zón v několika věcech speciální. „Parkovací oprávnění se vydávají do tří „podzón“ – Karlín, Libeň a Kobylisy. Do jedné malé zóny stojí šest stovek, pro celou Prahu 8 už dvojnásobek. Reguluje se tedy i parkování napříč naší městskou částí. To je pro mne nepřijatelné a jsem přesvědčen, že by zóna měla být jen jedna za 600 korun,“ řekl Blesk.cz Ondřej Gros, předseda klubu zastupitelů ODS v Praze 8.

„Kapitola sama pro sebe jsou parkovací poplatky pro živnostníky. Částky v řádech desetitisíců za rok jsou jedním z nejhorších důsledků této regulace parkování. Pojďme konečně říci, že živnostník není žádný parazit a milionář a umožněme mu v Praze 8 normálně parkovat,“ doplnil Gros.

Podívejte se, jak zaváděli modré zóny:

Fotogalerie
32 fotografií