Pražané během letního poledne přihlíželi pracnému sundání historických soch, které na Historické budově muzea symbolizují Vzduch, Oheň, Vodu a Zemi. „Čtyři ženské alegorické postavy byly od otevření budovy v roce 1891 deinstalovány poprvé, a to z důvodu znečištění, poškození kovových částí a značné degradace kamene,“ uvedla mluvčí Národního muzea Kristina Kvapilová.
Za dohledu hlavního restaurátora, akademického sochaře Jakuba Rafla, sochy podstoupí převoz do hlavního skladu v Praze 8, kde budou dlouhodobé restaurátorské práce probíhat. „Transfer této sochařské výzdoby z balustrády je dělaný kvůli tomu, že stav balustrády a prvků pod sousoším je na tom špatně i po statické stránce,“ informoval Rafl.
Sochy šly z budovy dolů pomocí jeřábu, samotnému sejmutí předcházely náročné uchopovací práce dělníků přímo u uměleckých děl. Musela přitom být dodržována přísná bezpečnostní opatření. „Socha drží jen vlastní tíhou na atice objektu a je položena do cementové zálivky, která se před transportem soch oseká a socha se pak uvolní jeřábem,“ popsal průběh prací stavbyvedoucí David Čech.
Prohlédněte si, jak dělníci sundavali první sochu:
Pracovníci jeřábem transportují první ze soch Národního muzea na zem. Daniel Vitouš
Alegorické postavy se vrátí roku 2018
„Sochy by se měly vrátit na svá původní místa v roce 2018, po dokončení opravných prací na fasádě Historické budovy Národního muzea,“ prozradila mluvčí muzea Kvapilová. Skulptury se na budově muzea nacházejí ve výšce 22 metrů a každá z nich váží zhruba půl druhé tuny.
Alegorické sochy, představující čtyři živly, vytvořila je dvojice sochařů v roce 1888. Velice mladý umělec Vojtěch Šaff tehdy ztvárnil Vzduch jako antickou bohyni Héru, Zemi potom reprezentuje Diova matka Rhea.
Zkušený, tehdy osmapadesátiletý sochař Tomáš Seidan k vytvoření přistoupil jinak. Socha Ohně je představována ženou, která má v rukou pochodeň a blesky, a nakonec Voda je vyhotovena jako akt mladé dívky, na sobě má vyobrazenou rybu, mořské korále a na hlavě má čelenku z rákosí. „V minulosti měla ještě v ruce trojzubec, ale ten se nedochoval,“ zmiňuje Lubomír Sršeň, kurátor oddělení starších českých dějin Národního muzea.
Podívejte se, jak pracovníci při transportu soch na zem postupovali: