Trasa z Dejvic do Veleslavína označovaná jako Buštěhradská dráha nebo rychlodráha na Kladno nabývá nových obrysů. Podle posledního jednání Prahy 6 se Správou železniční dopravní cesty bude vedena pod povrchem z Dejvic na Veleslavín a následně na povrchu až na Kladno. Její součástí by měla být i odbočka na letiště.
Pod povrchem přes území Prahy 6
Dráha by měla být vytvořena také stejným způsobem jako nové nedávné stanice metra, které prodloužily trasu A. Stavba je údajně technicky nejefektivnější, ekonomicky nejvýhodnější a ekologicky nejšetrnější. „Praha 6 dlouhodobě a konzistentně požaduje podpovrchové vedení připravované železniční trati v úseku mezi Dejvicemi a Nádražím Veleslavín,“ uvedl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář.
Trať se má realizovat v rámci modernizace spojení mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla. Investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, se po sérii jednání rozhodl vyjít vstříc požadavku městské části a představil aktuální studii proveditelnosti plně podzemní varianty. Stavba by měla být hotova v roce 2023. S náklady se počítá mezi 18 a 22 miliardami korun. Varianta plně zahloubené dráhy na území Prahy 6 by znamenala navýšení o více než tři miliardy korun.„Přesná ekonomická analýza ještě není k dispozici, oproti původně zamýšlené (hloubené) variantě, jejíž cena byla odhadována na přibližně 3 miliardy korun (na území Prahy 6, pozn. redakce), bude nicméně varianta ražená významně levnější. Jedním z hlavních efektů modernizace spojení mezi Prahou a Kladnem bude právě odlehčení dopravní zátěže na Evropské třídě,“ řekl Blesku tiskový mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.
Ta počítá s novým postupem formou raženého tunelu. „Realizace by tak měla být rychlejší, levnější a šetrnější ke svému okolí v průběhu stavby. Vše je otázkou dalších jednání, ale požadovaná cyklostezka v původní stopě Buštěhradské dráhy je zase o krok blíže realitě,“ kvitoval záměr zástupce starosty Martin Polach, zodpovědný za oblast dopravy a strategického rozvoje.Rada městské části Praha 6 na svém středečním jednání uvedenou variantu jednomyslně schválila. Komise strategického rozvoje ji už dříve rovněž podpořila. Usnesení tak nyní musí ještě schválit na svém nejbližším jednání Zastupitelstvo městské části Praha 6.