Taxikáři ukončili protest ve 13 hodin, kdy začali pomalu odjíždět z prostoru magistrály.

Nepodporovali je všichni řidiči taxi, v Praze je jich evidovaných přes 5000. Protest svolala Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), která loni o změnách pravidel pro provoz taxislužeb jednala s magistrátem.

Policie žádala řidiče, aby v obou směrech zvolili jiné trasy k průjezdu metropolí, pokud je to možné. Směrem od Holešovic lze například jet po nábřeží Kapitána Jaroše nebo Edvarda Beneše, případně lze sjet u Bulhara a podjet kritické místo Opletalovou ulicí.

Jednání taxikářů a zástupců magistrátu v listopadu ztroskotala. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu.

„Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Ona prý bude poslední, kdo by vydírání podlehl.

Tvoří se kolony

„Do situace nebudeme nijak zasahovat,“ řekl Blesku Vít Hofman, mluvčí magistrátu. „Včera večer jsme poslali vyjádření v tiskové zprávě. Postoj magistrátu se nastalou situací nijak nemění. Vše je v řešení Policie ČR.“

„Co jsem slyšel, tak se s nimi nebude nikdo bavit,“ řekl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Policie nebude přistupovat k situaci paušálně,“ reagoval pražský policejní mluvčí Tomáš Hulan. „Spolupracujeme s městskou a dopravní policií. Ta bude řešit případné přestupky individuálně. Doporučujeme řidičům, aby se místu vyhnuli,“ dodal. Směrem od Holešovic lze například jet po nábřeží Kapitána Jaroše nebo Edvarda Beneše, případně lze sjet U Bulhara a podjet kritické místo Opletalovou ulicí.

„Chceme být na magistrále před tím, než půjdou magistrátní úředníci a radní do práce,“ řekl ráno na Strahově předseda AKT Daniel Tarljovski. „Budeme tu, dokud se nám neozve někdo z vedení magistrátu,“ dodal.

Primátorka ale jejich přístup označila za vydírání. „Se stávkou nesouhlasím. Taxikáři k ní nemají oprávněný důvod. Jen si stěžují, vydírají a berou si Pražany jako rukojmí. Chtějí zablokovat ranní dopravu, což bude znamenat jen to, že se lidé nedostanou včas do práce a do škol,“ uvedla Krnáčová. 

Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo. Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a stáří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.

Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy a úředníci nesmí neoznačená vozidla kontrolovat.
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři.

Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Největší z nich, Taxi Praha, s pondělním protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů.