„Ve špičce otevírá dveře převážně řidič centrálně, protože tím urychlí nástup a výstup cestujících. Pokud jsou naopak přepravní nároky malé, tak si je volí cestující jednotlivě,“ vysvětlil v pořadu Blesk TV Selfie z Prahy vedoucí odboru technické kontroly DPP Martin Doubek.
Řidič tedy zastávku od zastávky rozhoduje, zda jsou tlačítka aktivní. U tramvají člověk pozná jen zvenku, zda je potřeba tlačítko zmáčknout – musí tak učinit v případě, že mezikruží svítí zeleně.
Naopak uvnitř vozu žádné mezikruží nesvítí, a proto je lepší stisknout čudlík vždy. U metra a autobusů září mezikruží zeleně i uvnitř vozu, takže člověk vidí, zda musí mačkat, nebo ne.
Semaforový chaos na magistrále! A čudlíky v MHD chytřejší, než si myslíte Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček
Otevírat jen dveře, kterými cestující vystupují, se vyplatí hned ze dvou důvodů „Neopotřebovávají se tolik dveřní mechanismy. A v zimním období šetříme energii na vytápění,“ dodal Doubek.
Tramvaje umí zavírat dveře samy
Všimli jste si, že některá tramvaj dokáže zavírat dveře v různou dobu? Je to novinka, kterou umí nejnovější typy – Škoda 14T a 15T.
„Na těchto vozech jsou dveře vybaveny optickými čidly. Ta způsobí, že pokud otevřenými dveřmi nikdo do tří vteřin neprojde, spustí se akustická výstraha a za další tři vteřiny se dveře samy zavřou,“ řekl Martin Doubek z dopravního podniku.
Reportáž o samovolném zavírání dveří najdete i v aktuálním díle pořadu Selfie z Prahy:
Bezdomovec jako chodící wi-fi! Dlažební Kobra 11 a nejdražší cyklostezka s dírou Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček