Video
délka: 01:09.29

NOVÁ TRAMVAJ PRO PRAHU redakce Blesk TV

Nejdříve se „Evička“ na svou trasu vydá bez cestujících. Pokud vše půjde podle plánu, bude následovat další fáze – s lidmi. „Odhad, kdy by tato tramvaj poprvé mohla svézt cestující v Praze, je říjen tohoto roku,“ řekl Blesk.cz Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva pražského dopravního podniku.

Zároveň ale vyloučil, že by podnik ihned začal jednat o nákupu a doplnil vozový park o EVO1: „My teď máme podepsanou smlouvu na patnáctky a ta se musí dodržet. V této chvíli navíc máme spíš přebytek než nedostatek tramvají.“ Nejdřív tedy bude na pražských kolejích jediný exemplář.

Tramvaj obstála i v crashtestu

Úterního křtu se zúčastnil také „otec“ tramvaje – hlavní tvůrce projektu EVO1 Rudolf John, který zároveň vysvětlil, jak vzniklo její označení. „Proč se jmenuje tramvaj právě EVO1? Protože my jsme řekli, že vývoj tramvají musí být nepřetržitý, kontinuální a jde vlastně pro evoluční proces. Proto EVO. Máme EVO1, z hlediska kapacity krátkou tramvaj, pak máme EVO2, která jezdí už v Liberci jako dvojčlánková, a budeme přemýšlet o dalších tramvajích,“ popsal.

Výhled řidiče
Výhled řidiče
Autor: David Malík

John také prozradil, jakou novinku na „Evičce“ vyzkoušeli: „Musím prozradit, že jsme provedli u této tramvaje i crashtest, jako se provádí u automobilů. A nevím o tom, že by to někdo ze světových výrobců dělal. My ho provedli 27. května v krnovských opravnách a dopadlo to velice dobře, tramvaj má odolnost a bude i bezpečná. Tedy kromě toho, že je hezká, bude i bezpečná.“

Kmotry tramvaje EVO1 se stali ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, její „otec“ Rudolf John a do třetice zástupkyně za Prahu – náměstkyně primátorky Eva Kislingerová. „Myslím, že je velice krásná a bude taky velice spolehlivá. A doufám taky, že najede spoustu bezpečných kilometrů,“ popsala při křtu s tím, že ač se jí barevná kombinace líbí, neví, jak by na ni reagovali Pražané: „Tahle barevná kombinace je úžasná, ale barvy Prahy jsou žlutá a červená, takže uvidíme, jak se bude Pražanům líbit a jaká bude finální podoba.“

Křest nové pražské tramvaje EVO1
Křest nové pražské tramvaje EVO1
Autor: David Malík

Časový harmonogram:

  • Tramvaj EVO1 byla do Prahy dovezena před půl rokem z Aliance TW Team.
  • Následovalo zkompletování tramvaje, série úprav a prací na prototypu včetně lakování vnější a vnitřní části vozu, montáž klimatizace pro cestující nebo položení podlahy a zasklení oken.
  • Tramvaj je nyní připravena „do terénu“, v nejbližších týdnech si tak odbude testovací jízdy v ulicích Prahy, bude se jednat pouze o jeden vůz.
  • Veřejnosti se tramvaj EVO1 představí 16. června na veletrhu Czech Raildays 2015 v Ostravě.
  • Až do září budou probíhat na vozidle typové zkoušky předepsané platnou legislativou a Drážním úřadem, jako například zkouška součinnosti brzd, zkouška hlučnosti a vibrací…
  • První cestující by pak mohla svézt v říjnu tohoto roku.

Komfort pro cestující
Komfort pro cestující
Autor: David Malík

Evička v číslech:

  • Do nové tramvaje se vejde 158 cestujících a řidič
  • Míst k sezení je 30
  • Tramvaj má 15 metrů
  • Zajímavá je čtveřice plnohodnotných dveří pro cestující
  • Pokud EVO1 projde náročnými testy, stane se první jednočlánkovou plně nízkopodlažní tramvají, která bude jezdit v ČR

Fotogalerie
10 fotografií