Ve Vídni se začali cestující pokutovat v roce 1912. „Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla snaha sjednotit v základních rysech pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se Praha inspirovala Vídní,“ popsala Blesku mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková s tím, že původní výše pokuty měla být stejně jako ve Vídni 2 koruny. Od toho se nakonec upustilo a jízda načerno se začala pokutovat jednou korunou. Jízdenka v té době stála necelou třetinu – 30 haléřů.

Když před 100 lety chytil revizor černého pasažéra, vystavil mu po zaplacení pokuty doklad. V té době ale neexistovaly speciální bločky pro revizory za jízdu načerno. Pokutu tak cestující dostal za »poškození vozu«.

Za jeden rok 252 tisíc »černých jízd«

Podle dlouhodobých statistik DPP eviduje v pražské MHD cca 250 tisíc případů jízdy načerno ročně. „V loňském roce jsme bohužel zaznamenali další nárůst počtu cestujících, kteří se při přepravní kontrole neprokázali platným jízdním dokladem, o 10 %,“ informoval generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš s tím, že za minulý rok získala společnost na pokutách za jízdu načerno 136,3 milionů korun.

„Dopravní podnik připravil v souvislosti se 100. výročím malé poděkování pro cestující, kteří se prokáží platným jízdním dokladem. Poctiví cestující dostanou v den 100. výročí, tedy dnes, od přepravních kontrolorů kapesní kalendářík s poděkováním: Děkujeme, že jezdíte poctivě!“ prozradila mluvčí Aneta Řehková.

Takhle rostly pokuty v pražské MHD
Autor: Blesk