Počítačové simulátory městského života nejsou vůbec nic nového. Lidé při nich však pouze sedí za stolem a u svého počítače řeší vše na vlastní pěst. V tom se nová interaktivní výstava liší. Právě kooperace s druhými je při ní potřebná zrovna nejvíce. Ostatně tak jako v reálu.

Unikátní simulace

Návštěvníci se budou moci potýkat se složitými problémy, které jmenovitě Praha v minulosti řešila a řeší nadále. Jde například o sociální skladbu města, o udržení rovnováhy mezi dopravou a zelení nebo udržení hranice mezi spokojeností místních a turistů. Všechny tyto aspekty mohou nyní návštěvníci výstavy interaktivně ovlivňovat a pokoušet se o ideální stav, kdy budou všichni spokojeni.

Neexistovala předloha, ze které bychom vycházeli,“ přiblížil pro Blesk.cz jeden z tvůrců konceptu Jan Netušil, grafický designér studia Oficina, které se zabývá především prací se symboly a ikonami. „Určitě lze říci, že v herním odvětví lze nalézt nejrůznější předchůdce, například herní sérii SimCity, nicméně tento koncept je v zásadě jedinečný,“ dodal.

Aby Praha Prahou byla

Náplň „hry” se zdá být jednoduchá. Její provedení však příliš ne. „Lidé budou mít unikátní možnost vyzkoušet si, jaké to je být plánovačem tak rozvětveného a rozsáhlého města, jakým Praha je,“ vysvětlil kurátor výstavy Petr Peřinka.

Video
Video se připravuje ...

V rámci interaktivní výstavy Pře (d) stavte si Prahu se můžete podílet na zásadních rozhodnutích, které ovlivní vývoj hl. města. David Zima

Na několika různých stanovištích se budou moci pomocí táhel či kostek na interaktivních stolech snažit ovlivnit stav Prahy tak, aby bylo její „fiktivní“ obyvatelstvo spokojeno. Návštěvníci budou muset řešit ceny nájmů, složitosti místní hromadné dopravy, rozvoj zeleně, růst industriálních zón nebo rozvoj školství. Rovněž budou moci řešit hustotu osídlení v centru, na periferii či za hranicemi města, nemluvě o požadavcích na MHD. Hra se zkrátka zabývá těmi oblastmi, se kterými má vedení hlavního města dlouhodobé starosti.

„Jednotlivé oblasti města s sebou velmi úzce souvisí a je nutné mezi nimi udržovat rovnováhu. Hra je dohratelná v momentě, kdy se podaří zajistit správnou rovnováhu, ale je to velice složité,“ uvedl Peřinka.

„Hra je v podstatě založena na principu kolektivní spolupráce a zodpovědnosti. Nejde ani tak o to »vyhrát«, ale podpořit nejrůznější vazby ve spolupráci s ostatními. Od architekta Adama Gebriana jsme se například dozvěděli, že osamoceně je prakticky nemožné správné rovnováhy docílit,“ uvedl kurátor s tím, že i ve skutečnosti je k vedení města zapotřebí značná míra spolupráce. Proto je vhodnější navštívit výstavu ve více lidech.

Webová aplikace

Komu by se nechtělo vyrazit za interaktivní výstavou s nejrůznějšími úkoly do CAMPu, bude mít zanedlouho možnost potýkat se s problematikou plánování města i přes web. Tvůrci interaktivní hry totiž prozradili, že na tom v současné době pracují.

„Aplikace, která nám zabrala zhruba měsíc realizace, když do toho nepočítám bezpočet dnů, kdy jsme se snažili řešit logiku celého systému, by měla brzy běžet i na webu IPRu,“ uvedl pro Blesk.cz Lukáš Fišárek, který je art directorem grafického studia. Webová mutace hry by měla být bezplatná a zároveň by měla skýtat možnost multiplayeru, čili hry více hráčů, kteří spolu budou muset spolupracovat.

Kde: Centrum architektury a městského plánování (CAMP), Vyšehradská 51.
Kdy: Od 21. září vždy od úterý do neděle v čase od 9 do 21 hodin.
Za kolik: Zdarma.

Fotogalerie
28 fotografií