Z pražského ruzyňského letiště se začalo pravidelně létat v dubnu před 80 lety. Tehdy také nastoupily do služby první letušky. Za úkol měly zpříjemňovat cestujícím let. O pár let později už musely mít v malíku nejen tři světové jazyky, ale také zdravovědu tak, aby zvládly za letu i porod. Dále zeměpis a technické parametry všech typů letadel ČSA včetně znalostí o použití nouzových prostředků. S jejich nástupem se také objevila první hlášení pro cestující.

„Dnes naprostou většinu obsahu palubních hlášení stanovují mezinárodní předpisy,“ řekl Blesku mluvčí ČSA Daniel Šabík. Jejich poslední novelizace pochází z letošního roku. „Mezinárodní předpisy přesně a podrobně stanovují, jaký typ informací v jaké fázi letu musí cestující od posádky obdržet,“ uvedl Šabík. Před odletem, po vzletu, před přistáním a po přistání cestující dostávají informace, které pomáhají chránit jejich bezpečí.

První letušky ČSA na palubách SM.73 vítaly cestující v roce 1937. Úplně první byla Mája Stará.
První letušky ČSA na palubách SM.73 vítaly cestující v roce 1937. Úplně první byla Mája Stará.
Autor: ČSA, ČTK, INT

Nejčastější hřích? Kouření!

„I když se může zdát, že část informací je již obecně známá a léta opakovaná, pravidelně se setkáváme s tím, že řada cestujících je buď opomíjí nebo na ně pozapomene či je cíleně nerespektuje,“ dodává Šabík. K často porušovaným pravidlům patří například zákaz kouření na palubě během celého letu nebo povinnost cestujících se připoutat během startu, přistání a kdykoliv jsou rozsvíceny transparenty „Připoutejte se!“. „Žádná část hlášení není samoúčelná, ale skutečně slouží bezpečnosti cestujících v letecké přepravě,“ připomíná Šabík.

Podívejte se na dnešní hlášení ČSA:

Video
délka: 03:00
720p 360p

Instruktážní video na palubách letadel ČSA. ČSA, ČTK, INT

Dle nařízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví musí palubní hlášení cestujícím obsahovat před vzletem předpisy týkající se kouření, umístění nouzových východů, používání a uložení přenosných elektronických zařízení a podobně. Cestující by měli obdržet doklady o používání bezpečnostních pásů nebo zádržných systémů, včetně způsobů upevnění a odpojování bezpečnostních pásů nebo zádržných systémů, umístění nouzových východů a použití kyslíkového zařízení...

Po vzletu by cestujícím měly být připomenuty předpisy týkající se kouření a používání bezpečnostních pásů nebo zádržných systémů. Před přistáním pak opět kouření a užívání pásů, umístění bezpečnostní instruktážní karty.

Víte, že...

Letecká společnost si může nad rámec povinných informací přidat pouze zdvořilostní část, jako jsou pozdravy, případně komerčně důležitá sdělení.

Fotogalerie
5 fotografií