Myšlenka takto kontroverzní výstavy se zrodila v hlavě výtvarníka, designéra a dřevosoustružníka Antonína Hepnara. Ten následně oslovil umělce, se kterými vytvořili na osm neotřelých a důmyslně propracovaných truhel pro zesnulé. Výstava je zároveň součástí Designbloku 2017.

Hlavní iniciátor výstavy představil veřejnosti své pojetí rakve – tu zpracoval jako kovovou rakev s dřevěnými vejci a květinou na povrchu. „Rakev jsem vytvořil pro sebe. Chci v ní být skutečně pohřben,“ prozradil Antonín Hepnar o tom, že ji stylizoval tak, aby si blízcí při pohledu na ni vzpomněli na kus jeho života s haptickými vejci, nebo to, že čelo rakve nese domovní znamení křesťana. Autor tak vnímá rakev jako svůj budoucí domov. Zatímco posmrtné lože Antonína Hepnara připomíná raketu, další truhlice evokují domek, loďku, kuklu, krajinu s kopcem, truhlu od vína i sokl na sochu, ze kterého se tajemně valí dým jako z kanálu. Některým dokonce rakev připomínala prolézačku. Jedno malé dítko, které se vernisáže účastnilo, si tak vyzkoušelo hned několik možností.

Rakev na míru

Jak už napovídá název výstavy – Mezery v designu, je jejím cílem právě upozornit na mezeru v designové tvorbě. Nevybíráme si adekvátní schránku na posmrtný život, která by se nám líbila, protože je v naší společnosti téma smrti značně tabuizované. „Je udivující nebo až alarmující, jak kontroverzní podobu nabývají pohřby a jak si zde nevolíme, nevybíráme, ani vlastně netoužíme vybírat,“ prozradila kurátorka Tereza Špinková.

Všechny rakve si můžete prohlédnout v Galerii 1 ve Štěpánské ulici až do 30. října.
Otevřeno tady mají od úterý do pátku od 10 do 12 hodin a po obědové pauze od 13 do 18 hodin. Můžete se sem vypravit i v sobotu mezi desátou a čtrnáctou hodinou.

Podívejte se na fotografie z vernisáže:

Fotogalerie
43 fotografií