„NEJ“ pražských mostů: Který je nejkratší, nejsložitější a po kterém jezdí nejvíc aut?
-
V Praze stojí obrovské množství mostů, které vedou přes Vltavu, její přítoky nebo zdolávají všelijaké další terénní překážky. Které se ale mohou pyšnit tím, že jsou „nej“? Právě to zjistíte v následujícím výčtu, kterým redakce Blesk.cz/Praha ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK) startuje seriál „Pražské mosty“. V následujících týdnech se proto můžete těšit na podrobnosti těchto a dalších zajímavých dopravních staveb v metropoli. A které to jsou?
- 1.
Nejkratší most
Nejkratším mostem v Praze je stavba přes Motolský potok. Jeho délka činí pouze 2,21 metru. Ve správě Technické správy komunikací se nacházejí ještě kratší takové objekty, ty už se ovšem řadí mezi takzvané propustky. Samotný potok dnes teče převážně pod zemí jako kanalizační stoka.
- 2.
Nejdelší most
Pokud budeme hodnotit stavby z hlediska technického přemostění, které nemusí vést nad řekou, pak je nejdelším mostem v Praze přemostění Masarykova nádraží, které je součástí Wilsonovy ulice a Severojižní magistrály. Délka této stavby činí 685 metrů.
- 3.
Nejvytíženější most
Z hlediska dopravního zatížení se na první příčku v metropoli řadí Barrandovský most. Vede přes Vltavu a jde o významný dopravní uzel, který propojuje metropoli v rámci městského silničního okruhu.
- 4.
Nejstarší most
Nejstarším doposud stojícím mostem v Praze, který stále slouží lidem, je v současnosti tím nejznámějším a nejslavnějším. Karlův most začal vznikat roku 1357, stavbu dokončili roku 1402.
Světoznámé přemostění ukrývá až neuvěřitelné historické poznatky a je opředeno legendami, kterým se během článků o pražských mostech budeme na Blesk.cz také věnovat.
- 5.
Nejnovější most
V případě mostů přes řeku Vltavu je nejnovějším přemostěním Trojský most. K jeho zprovoznění došlo na podzim roku 2014. Také tato stavba je napojená na městský silniční okruh.
V případě hodnocení z hlediska jakéhokoliv přemostění v Praze je nejnovější konstrukce nad železniční tratí v nedávno opravované Korunovační ulici.
- 6.
Nejsložitější most
Co do složitosti z hlediska technologie a konstrukce hraje v Praze prim oficiálně nepojmenovaný lanový most, který je součástí Jižní spojky. Tento zavěšený most má dle odborníků složitý konstrukční charakter, který má svou délkou, technologií zavěšení a dalšími mostními prvky v důsledku nesčetné problémy v provozu a údržbě mostu.
- 7.
První betonový most
V Praze stojí vůbec první betonový most v Čechách. Nachází se v Libni a vede přes Rokytku, která se nedaleko vlévá do Vltavy. Stavbu realizoval už roku 1896 stavitel a geometr Antonín Los, práce na jeho tvorbě zabraly 85 dnů.