Muzeum městské hromadné dopravy v Praze nezahálí ani v době, kdy se už brány jeho areálu veřejnosti uzavřely. Pravidelný provoz pro návštěvy na místě skončil 17. listopadu, redakci Blesk.cz se ale muzeum přesto podařilo navštívit.

Během prohlídky jsme nahlédli také do haly, která je běžně nepřístupná i za normálního sezonního provozu. Zde se nám naskytl pohled na vznikající skvost, který se muzeum teprve chystá svým návštěvníkům představit.

Kostra karoserie, kterou Muzeum MHD dává opět dohromady.
Autor: Daniel Vitouš

Jedná se o starý dřevěný autobus Škoda 506 N, který vznikl roku 1929. Prozatím se v muzeu nachází v nedokončeném stavu. Karoserie a podvozek – neboli šasi – jsou oddělené a pracovníci mají dokonce pro stroj připravený funkční motor.

Seník a podstavec pro včely

Vysloužilý veterán nesl po dlouhou dobu smutný úděl, jelikož za nejasných okolností z Prahy zmizel a nedůstojný osud mu přiřkl roli přístřešku na soukromé zahradě.

Karoserii jsme našli kdesi u Stehelčevsi na Kladensku, kde fungovala jako seník,“ potvrzuje vedoucí pražského Muzea MHD Milan Pokorný. Podobnou situaci prožíval také zmiňovaný podvozek.

Šasi jsme získali kousek od Ústí nad Orlicí, byl na něm postaven včelín, je to taková hezká pohádka. Vyměnili jsme šasi za maringotku, vytáhli podvozek zpoza včelína a dali ho dohromady, protože byl ve zbědovaném stavu,“ vypráví neuvěřitelný příběh stařičkého dřevěného autobusu Škoda 506 N Milan Pokorný.

Podvozek pro autobus, který byl také ve zbídačeném stavu.
Autor: Daniel Vitouš

Podle vedoucího Muzea MHD v Praze bývalo běžné, že vysloužilé části vozů hromadné dopravy končily právě takovým způsobem. Karoserie autobusů se prodávaly jako zahradní chaty a většinou tak prý skončily také tramvajové vlečné vozy, ze kterých si lidé dělali venkovní příbytky.

Návrat zašlé slávy

Raritní autobus z roku 1929 nebyl na své jízdy v Praze sám. Škoda 506 N po metropoli jezdila v celkovém počtu sedmi kusů. „Dokonce víme, že tento vůz měl prokazatelně evidenční číslo 52,“ uvádí Milan Pokorný.

Interiér autobusu dopravní prostředek zatím příliš nepřipomíná.
Autor: Daniel Vitouš

Roku 1929, kdy autobus vznikl, se v tehdejším Československu jezdilo vlevo. Také tuto skutečnost hodlají při rekonstrukci v muzeu ctít, a tak se v původním, levostranném provedení autobus po dokončení skutečně ve výstavní hale objeví.

Pracovníci muzea se připravují na sestavení karoserie a podvozku. Po zprovoznění motoru bude vůz dokonce jezdit. „V nějakém čase, zatím ovšem nechci říkat kdy, bude autobus plně pojízdný – ostatně jako všechny exponáty, které jsou u nás v muzeu,“ uzavírá Milan Pokorný.

Smutný příběh prvorepublikového autobusu se tak naštěstí díky nadšencům z muzea, které spadá pod Dopravní podnik hlavního města Prahy, podařilo šťastně zakončit. Redakce Blesk.cz bude další osud tohoto mobilního skvostu dál sledovat.

Prohlédněte si, jak části autobusu Škoda 506 N v Muzeu MHD vypadají:

Fotogalerie
10 fotografií