Časy se mění: Z Václaváku zmizel pranýř či šibenice. S čím dalším se tu už nesetkáte?
-
„Sejdeme se pod ocasem.“ Tak si dnes domlouvají Pražané schůzky u sochy svatého Václava, která se nachází v horní části Václavského náměstí. Ačkoli sama socha se během staletí nijak nezměnila, náměstí by naši předci poznali jen stěží. Podívejte se, co z Václaváku odvál čas.
- Václavské náměstí vzniklo už ve 14. století, konkrétně v roce 1348, kdy nechal Karel IV. založit Nové Město pražské. Avšak podoba tehdejšího náměstí byla absolutně odlišná od té nynější.1.
Pranýř a šibenice
Chyběly hotely a obchody. Náměstí nebylo ani vydlážděno. Toho se dočkalo až koncem 18. století. „V horní části náměstí býval pranýř, kde se trestali mimo jiné nepoctiví obchodníci na trhu. Bývala tam i šibenice,“ naznačil historik a architekt Petr Kučera historické praktiky, které dnešní člověk s radostí oželí. - Václavskému náměstí se v minulosti přezdívalo Koňský trh. Dalo se zde koupit naprosto vše - od vajíček přes vlnu až po koně. Od původního názvu se upustilo až díky Karlu Havlíčku Borovskému, který navrhl, aby se Koňský trh přejmenoval na Svatováclavský. Václavské náměstí tak nese své označení od roku 1848.2.
Pouliční prodejci
„Dole na Můstku bývaly obchodní krámky v provizorních budkách, kde se prodávalo další koňské zboží. Byli tam brašnáři, kteří vyráběli brašny, měšce nebo sedla. Na rohu Václavského náměstí a Vodičkovy stávala kovárna,“ prozradil Petr Kučera.
Postupem času pouličních prodejců na náměstí ubývalo. Rozvoj zaznamenaly obchodní domy, které lemovaly Václavské náměstí. Dnes už se tak s pouličním prodejem setkáme výjimečně v podobě žebrání.
- 3.
Koňka
Od roku 1875 jezdila přes ulici Na Příkopě a Václavské náměstí takzvaná koněspřežná dráha. Šlo o tramvaj taženou koňmi, kteří museli utáhnout několikatunový vůz i s pasažéry nahoru do kopce.
„Směrem dolů jezdila koňka s jedním koněm, nahoru museli vždy připřáhnout ještě jednoho koně, protože jeden by dopravní prostředek nevytáhl,“ vysvětlil historik. Zátěž byla pro koně velmi vyčerpávající. A tak koňku v roce 1900 vystřídala elektrická tramvaj.
- 4.
Tramvaje u Václava
Elektrická tramvaj skrz Václavské náměstí jezdila celých osmdesát let. Poslední linka 22 projela kolem sochy svatého Václava 13. prosince 1980. Tehdy už bylo možné cestovat metrem, a tak podle tehdejších názorů nebylo třeba zachovávat tramvaj, která by spojovala horní a dolní část náměstí. Dnes už se tak s tramvají u svatého Václava nesetkáme.„Po náměstí jezdilo šest tramvajových linek. Byl to velký přestupní uzel, kříž městské hromadné dopravy v Praze. Z Vodičkovy ulice směrem ke koni také až do 70. let jezdily trolejbusy. Metro tramvaje nikdy plně nenahradilo, i když to měl být záměr. Dnes se ukazuje, že tramvaj je na kratší přesuny lepší,“ zamyslel se Petr Kučera.
- Přestože je stále Václavské náměstí využíváno hojně k oslavám a demonstracím, s oslavami prvního máje, při kterých museli povinně všichni do ulic, se už nesetkáme. V současnosti si na Václavském náměstí může každý uspořádat jakékoli setkání a shromáždění, do kterého ho nikdo nenutí. „Od 60. let minulého století tu tradičně průvody bývaly každý rok,“ potvrdil Petr Kučera.5.
Prvomájový průvod
- 6.
Blikající budovy
Zářící domy, které lákaly do obchodů: i tak vypadlo Václavské náměstí. Jednu dobu bylo náměstí proslulé zejména pivovary, avšak všechny postupem času zanikly. Posledním byl pivovar U Primasů, který zanikl v roce 1928. Dnes se na náměstí udržely zejména hotely, kterým to na hlavní třídě stále přeje.
„Říká se, že během 60. let bývalo na Václavském náměstí až 200 neonů,“ upřesnil z dnešního pohledu nepředstavitelné číslo Petr Kučera.
- 7.
Kina a další zábava
Kino Alfa, Praha a další. Za první republiky a částečně ještě v dalších dekádách se na Václavském náměstí nacházelo celkem 13 premiérových kin. „Dnes tam není ani jedno. V minulosti se biograf nacházel v každém větším paláci na náměstí. V prvních patrech domů byla vždy nějaká kavárna nebo taneční parkety,“ uvedl ke společenskému životu Kučera.
- 8.
Pěší zóna
Od roku 2012 je z dolní části Václavského náměstí pěší zóna. A tak se turisté nemusí bát možné srážky s vozidlem. Zákaz vjezdu do dolní části náměstí se netýká taxikářů, kteří sem mohou vjet bez omezení. Pro ostatní řidiče však platí zákaz a při porušení je čeká jasná pokuta od policistů, kteří denně provoz hlídají.Podívejte se na galerii historických fotek Václavského náměstí v Praze:
Václavské náměstí prochází částečnými proměnami i v současnosti. Mizí budova na rohu s Opletalovou ulicí: