Od koňského povozu ke klasickým vozům, které známe dnes: V Muzeu MHD v Praze návštěvníci cestují v čase
-
Jaké by to bylo žít v minulosti? Jak se cestovalo Pražanům třeba před sto lety? Možnost zasnít se a vrátit se do minulosti mají Pražané od 25. března v prostorách Muzea městské hromadné dopravy ve Střešovicích, mohou tak zjistit, v jakých dopravních prostředcích jezdili lidé v dobách minulých. Prohlédnout si vozidla je možné během víkendů a svátků od 9 do 17 hodin. Redakce Blesk.cz připravila historický vývoj tramvají, které byste mohli využít, kdybyste dokázali cestovat časem.
- 1.
Koňka
Úplně první pražskou tramvají byla koněspřežná tramvaj, takzvaná Koňka. Vůz tramvaje byl tažen dvěma koňmi od roku 1875 až do roku 1905. Dva koně tehdy museli utáhnout více než 1500 kilogramů, což byla váha prázdného vozu bez nákladu a lidí.
- 2.
První elektrická tramvaj
V roce 1896 měly první elektrické tramvaje odlišné vozy na léto a zimu. Právě v letních měsících jezdila dřevěná celootevřená tramvaj, která byla v případě deště doplněna o čelní kryt. Sezení v této tramvaji bez koní bylo prakticky k nerozeznání od Koňky.
- 3.
Celodřevěné tramvaje
Tramvaje s dřevěnými podélnými lavicemi s čalouněným opěradlem jezdily Prahou od roku 1946. Tramvaje byly celodřevěné. Každé kupé mělo 4 okna, která se dala spustit, a tramvajový vůz tak vyvětrat. Zároveň byla tramvaj doplněná o stropní větráky a štěrbinové větráky nad čelními okny.
- 4.
Přestavba dřevěných tramvají
V roce 1964 došlo k přestavbě starších dřevěných vozů z roku 1942. Mezi cestujícími byly oblíbené pro zimní vytápění a pohodlné pružinové sedačky. Ale nakonec se v přestavbách nepokračovalo, protože vznikaly nové modernější tramvaje inspirované Amerikou.
- 5.
Inspirace Amerikou
Československo se těsně před druhou světovou válkou inspirovalo americkými prostornými tramvajemi z třicátých let. Takovéto tramvaje se sedačkami podél vagónů u nás jezdily od roku 1951.
- 6.
Změna sedadel
V roce 1961 se tramvaje inspirované těmi americkými pozměnily, aby se do vozidla vešlo více pasažerů. Při příčném uspořádání koženkových sedadel vozidla přemístila tramvaj znatelně vyšší počet lidí. V té době vzniklo klasické uspořádání, které známe i u dnešních vozů – na levé straně dvousedačky, po pravé sedadlo po jednu osobu.
- 7.
Trolejbusy
Mladší generace mnohdy ani netuší, že Prahou jezdily trolejbusy, a to v letech 1936 až 1972. Největší rozvoj trolejbusy zažily po druhé světové válce, ale zatímco se vozidla vyráběla jak na běžícím páse, silniční provoz na to nebyl připraven a ani tehdy nebyl zabezpečen dostačující energetický provoz.
- 8.
Téměř jako ty dnešní
Kdybyste žili v roce 1964 v Praze, cestování po metropoli by vám usnadňovala právě tato tramvaj. Tehdy už v každém voze nebyl průvodčí jako v minulosti, takže už jste se nemohli setkat s pokladnami a tramvaje se už tak podobaly těm, se kterými jezdíme dnes.