Záměr už schválila dozorčí rada i představenstvo podniku a nyní bude vypsána veřejná zakázka na modernizaci. Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského nynějších 35 zmodernizovaných vozů jezdí zatím v denním provozu. Jde už o druhou vlnu modernizace legendárních vozů T3, vyráběných v 60. až 90. letech minulého století v pražském ČKD Tatra.

Částečně nízkopodlažní tramvaje označované jako T3R.PLF mají sníženou střední část, což umožňuje lepší přepravu vozíčkářů nebo kočárků. Zbytek vozu zůstává vysokopodlažní. Nasazení na noční spoje souvisí se závazkem DPP zavést bezbariérovou noční dopravu. Zároveň noční provoz pravděpodobně nebude mít tak vysoké nároky na bezbariérovost, aby vadil fakt, že tramvaje jsou nízkopodlažní jen částečně.

Kromě 35 částečně nízkopodlažních tramvají T3R.PLF má DPP také 350 dříve upravených vozů T3R.P, které podle podniku začínají postupně zastarávat. Celkem v Praze ke konci roku 2016 jezdilo 826 vozů.

Legendární T3

Červenobílé krasavice brázdí pražské ulice už od roku 1962. Za tu dobu prošly dvěma zásadními modernizacemi. „První proběhla již v 70. letech 20. století. Změna se vůbec nedotkla vnější podoby, měnila se jen elektrická výzbroj, aby vůz byl hospodárnější,“ uvedl pro Blesk.cz archivář DPP Robert Mara.

„Druhá vlna modernizací začala od roku 2000, kdy vybrané T3 dostaly nejen novou elektrickou výzbroj, ale i nový interiér a informační systém. V roce 2007 vyjel první vůz s nízkopodlažní střední částí, který zpřístupnil „té trojku“ i osobám se sníženou schopností pohybu,“ upřesnil archivář.

Legendární tramvaj si zahrála dokonce v několika filmech. Nejznámější je Dáma na kolejích v hlavní roli s Jiřinou Bohdalovou. DPP si tento snímek loni připomněl, když uběhlo přesně 50 let od jeho uvedení. „Šlo mimo jiné o připomenutí rychle mizejících tramvají T3, jež vozí Pražany už více než půl století a pro Prahu jsou podobným symbolem, jaké představují pro Londýn dvoupatrové autobusy,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Fotogalerie
13 fotografií