Metropolitní plán v tuto chvíli s metrem nepočítá. „Tu věc nelze odložit, protože se může stát, že budeme mít Metropolitní plán, který s metrem D na Žižkov a do Vysočan vůbec nepočítá,“ řekl předseda výboru Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice). Metropolitní plán má platit od ledna 2023, nyní jeho návrh zkoumají úředníci.
Institut plánování a rozvoje v minulosti vypracoval analýzu, podle které se vyplatí vést trasu D z Vinohrad na Náměstí Republiky. Důvodem je lepší využitelnost trasy D při vedení na náměstí Republiky, navíc Žižkov podle institutu lépe dopravně obslouží tramvaje. Právě proti tomu se dnes výbor postavil.
Výstavba pražského metra e15
Městské části souhlasí
S vedením trasy na Žižkov a do Vysočan souhlasí Prahy 3 a 9. Pražský zastupitel a místostarosta Prahy 9 Marek Doležal řekl, že městská část má velké množství brownfieldů, na kterých se má stavět. Počet obyvatel Prahy 9 se tak ze současných asi 56 tisíc až zdvojnásobí. Radní Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS) řekl, že by trasa měla končit nikoli na Vysočanské, ale až na Proseku, kde by se propojila s trasou C.
Podobně se vyjádřila také zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS). Také v třetí městské části má vzniknout řada bytů na současných brownfieldech. „Tramvajová síť, kterou máme, je na maximu a její další rozvoj je komplikovaný,“ řekla. Praha 3 se prý nebrání diskusi o konkrétním umístění jednotlivých stanic, ale trasa má vést přes Žižkov.
Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Metro D spojí centrum s jižní částí města. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů. Dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků mezi Pankrácí a Písnicí. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.