Institut plánování a rozvoje Prahy představil každoroční analýzu, která zkoumá aktuální bytovou výstavbu v rámci developerských projektů. Dokument shrnuje to, o čem se už dlouhodobě diskutuje. V posledních dvou letech se Praha potýká s prudkým růstem cen nemovitostí. „Ukazuje se, že bytů se ve srovnání s minulostí nestaví kriticky málo, nabídka však nedokáže reagovat na velmi vysokou poptávku,“ vysvětlil pro Blesk.cz ředitel IPR Praha Ondřej Boháč.

Magistrát se tak snaží »pět minut po dvanácté« jednat. „Doplácíme nejen na to, že ekonomická krize před osmi lety utlumila stavebnictví, ale i na to, že naši předchůdci zcela přestali stavět obecní byty. Město musí být ve výstavbě samo aktivní a garantovat tak dostupné nájemní bydlení, tak jako v západních metropolích,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice).

Video
délka: 01:02
1080p 720p 480p 360p 240p

Architekt Boris Redčenkov představuje, jak se změní současné Smíchovské nádraží po začátku projektu Smíchov City. Tadeáš Provazník

Pomoci v řešení mají další investice. „Pro příští rok jsme uvolnili 300 milionů na investice do bytového fondu. Dalším úkolem města je zvýšit platy ve veřejném sektoru a regulovat služby jako Airbnb, které dramaticky snižují počet bytů nabízených k dlouhodobému pronájmu,“ doplnila Kolínská.

Za byt průměrně sedm milionů

Nabídka volných nových bytů na trhu tak stále klesá, což má vliv na cenu za byt. „V developerském projektu se za poslední dva roky zvýšila o více než 30 procent. Ačkoli v Praze rostou i průměrné mzdy, ceny bytů však rostou rychleji a zhoršuje se tak finanční dostupnost bydlení (nejen) v novostavbách. K září 2017 stál volný byt v developerském projektu v průměru 7 007 675 korun,“ řekl mluvčí IPR Marek Vácha.

IPR Praha v analýze zkoumal i další otázky, jako například v jakých částech Prahy se nejvíce staví, jaké je okolí nových rezidenčních staveb či jaká je dostupnost k nejbližší zastávce MHD. „Ukázalo se, že 30 procent nových bytů bylo v roce 2017 soustředěno na území správních obvodů Praha 5 a Praha 9. Nejčastěji se stavělo v místech s nesourodým či nedokončeným okolím, případně na sídlištích,“ popsal Vácha.

Průměrná doba dojezdu do centra metropole činí podle dokumentu 17 minut autem a 34 minut veřejnou hromadnou dopravou. Do jednoho kilometru od stanice metra se také nachází méně než třetina bytových projektů. Zřejmě největší plánovaný projekt je v současnosti Smíchov City, který má v následujících letech vzniknout na území brownfieldu nedaleko Smíchovského nádraží.