Most se po šesti letech prací kompletně otevře ve čtvrtek v pravé poledne. „Most chceme otevřít před prodlouženým víkendem. Až do Vánoc tu pak budou probíhat drobné dodělávky, které provoz neomezí. Částka za opravu není vzhledem k počtu roků opravy nijak veliká a nezaznamenali jsme žádné významné vícenáklady,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek. Most má vydržet bez výrazných oprav dalších 20 až 25 let, maximálně by může dojít k opravám vozovky.

Most trápilo zatékání vody do tubusu nosné konstrukce. Voda pronikala mimo jiné do prostor elektroinstalací metra a ohrožovala provoz. Práce začaly v roce 2011. Nejprve bylo zabráněno zatékání vody právě do zmíněného tubusu.

V další etapě dělníci demolovali středovou římsu a sanovali horní plochu mostovky, položili nové hydroizolační vrstvy nosné konstrukce a vybetonovali římsy a osadili je novým veřejným osvětlením. Poté byla kompletně vyměněna vozovka.

Třetí etapa

Nejrozsáhlejší práce zahrnula třetí etapa, kdy TSK sanovala betonové konstrukce na spodní straně mostu, kterou tvoří krajní masivní opěry a čtyři pilíře vysoké 40 metrů. V této etapě dělníci využívali 180tunovou plošinu zavěšenou pod mostem, kterou podle postupujících prací přesunovali. Opraveny byly i spodní desky tubusu.

Širší budou pro pěší oba dva chodníky. Dělníci odstranili staré betonové zábradlí, které v mostě udržovalo vodu. Na jejich místě jsou nová svodidla a zábradlí.

Historie mostu

Nuselský most byl dostavěn v roce 1973, překlenuje Nuselské údolí a spojuje Pankrác s Karlovem. Na mostě jsou v každém směru tři jízdní pruhy a v jeho tubusu jezdí metro. Most je 485 metrů dlouhý a v nejvyšším bodě nad údolím je jeho výška 42,5 metru.

Zájemci si mohou od 16. listopadu v nedalekém Muzeu policie prohlédnout výstavu věnovanou jeho historii. Otevřena bude do 28. února 2018 denně kromě pondělí a Vánoc od 10:00 do 17:00. K vidění jsou fotografie, včetně záběrů zátěžového testu 66 tanky, i písemné a další dokumenty. Lidé se mohou seznámit i s architektonickými soutěžemi na překlenutí Nuselského údolí. Výstava mapuje i právě dokončovanou rekonstrukci.

Podle architekta Stanislava Hubičky vycházeli tvůrci především z toho, že jde o most ve městě a ne krajině. „To znamená žádný oblouk, ale aby to byla přímka, která se snese s charakterem města jako takového,“ řekl Hubička. Řešit také museli výšku pilířů a jejich mohutnost. Potýkat se museli rovněž s rozhodnutím, kdy měly být do metra nasazeny těžké sovětské vozy.

Jak probíhala výstavba a opravy Nuselského mostu? Podívejte se ve fotogalerii:

Fotogalerie
37 fotografií