Strojní inženýr Balcárek se v životě podílel na desítkách zlepšováků. V důchodu vytvořil světový unikát. Kolo z uhlíkového laminátu, který se používá k výrobě raketoplánů. U piva se s kamarády důchodci Balcárek vsadil o lahev whisky, že dokáže vyrobit kolo, které bude moci pohodlně přenášet na rameni při houbaření.

Ve sklepě bytového domu v Krnově vyrobil ze sklolaminátu prototyp křížového rámu číslo jedna. „Lahev jsem vyhrál, ale s kolem jsem po třech letech ježdění přestal být spokojený,“ řekl v rozhovoru pro Blesk.cz před lety konstruktér.

Pomohl kamarád

Druhý prototyp vlastního rámu zhotovil z uhlíkového laminátu. Ten je nesmírně drahý a z ciziny mu jej poslal kamarád konstruktér Jiří Dokoupil. „Řekl jsem mu o mém záměru a pak mi nečekaně přišla zásilka s materiálem. Počítal jsem, že mi Jirka pomůže po výrobě kola i s patentovým řízením a zahájením sériové výroby. Bohužel zemřel,“ smutnil Balcárek.

Balcárek nad vývojem kola trávil stovky hodin. „Upustil jsem od křížového rámu a vytvořil rám s tvarem nepravidelného kruhu. Pomohla mi firma z Olomouce, která mi ukázala, jak s materiálem nejlépe pracovat, aby se zachovaly jeho všechny vlastnosti. Tudíž byl pevnější než ocel, ale lehký jako pírko,“ podotkl Balcárek.

Nebyl obchodník

O Balcárkovo kolo měli zájem různí spekulanti. „Obchodu nerozumím, i tak jsme se nedohodli. Sériová výroba mého kola by nebyla náročná. Současná uhlíková kola stojí od 50 do 150 tisíc a jsou z uhlíkových trubek k sobě pospojovaných. Má konstrukce je z jednoho kusu uhlíkového laminátu, a proto je nepochybně pevnější,“ dodal v posledním rozhovoru Balcárek. K výrobě a prodeji superkola už ale bohužel nedojde.

»Balcárkovo« kolo

Váží 5 kilogramů. Díky vlastnostem uhlíkového laminátu se měla vyrábět kola neokoukaných tvarů. V dutinách kola se daly schovat náhradní díly, případně nápoje.

Fotogalerie
5 fotografií