„Ten posudek byl tak složitý, ale mohl bych o něm řečnit dva dny, co jsme vše dělali,“ uvedl v dopoledním programu znalec z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice docent Vladimír Doležel na otázku státního zástupce.

U soudu v Novém Jičíně se projednává největší železniční neštěstí v novodobé historii. Do zřícené mostní konstrukce u Studénky narazil 8. srpna 2008 rychlík Comenius. Na místě zemřelo šest lidí, další dva později v nemocnici, škoda se vyšplhala na 177 milionů korun. Obviněno je 10 lidí z nejrůznějších stavebních a dodavatelských firem.

Jsem labilní, řekl znalec

Dopolední soudní program byl plný těžko srozumitelných technických údajů o nosnosti, stabilitě, deformacích, matematických výpočtech… „Měli jsme šest druhů měření. Při zatížení pak třeba praskne svár, kdy mi tříkilový stojánek letěl půldruhého metru vedle hlavy, a zastavil se o zeď,“ obořil se už se zlostí znalec Doležel na státního zástupce, který chtěl popsat testování.

Video
délka: 00:33
1080p 720p 480p 360p 240p

Kdo zavinili železniční neštěstí ve Studénce Karel Janeček

Druhý ze znalců, docent Jiří Pokorný, po chvíli na narážky obhájce, že chce vysvětlit čísla z posudků, reagoval: „Jsem labilnější člověk a pod stresem odmítám cokoliv počítat. Když mi výpočet dáte, tak to rád přepočítám.“

Obžalovaní se při výsleších znalců, kteří jsou kapacitami v oboru a jsou již v pokročilejším věku, dokonce smáli. „Prosím vás, obžalovaní, nechte toho. Jsem zvědav, jestli se budete smát při vyhlášení rozsudku!“ okřikl je soudce Pšenica.

Trapas s technikou

Poté, co po půl jedné skončila pauza, soudce Jaromír Pšenica se všem přítomným omluvil. „Vážení znalci, pane státní zástupce, páni obhájci, obžalovaní, omlouvám se, ale kvůli technickému problému nebyl z dopoledního jednání pořízen záznam. Budeme muset začít od začátku.“ Docent Doležel opět začal popisovat znalecké zkoumání a mluvil velice ztěžka.

Co z výslechů zatím vyplývá?

Únosnost konstrukce několikanásobně přesahovala váhu mostu. Podle znalce Doležela se příčina zřícení mostu musí hledat jinde. Na most podle něj muselo působit i jiné než svislé zatížení. „Bylo tam něco jiného, než jen svislé zatížení. Něco, co na most působilo i vodorovně. Navíc podle mého názoru svou roli sehrálo i to, že železobetonová mostovka nebyla uložena vodorovně,“ uvedl znalec.

Fotogalerie
27 fotografií