Muži si postěžovali na problémy, s nimiž se při cestování vlakem setkali. „Jeden například musel opustit dámské kupé na základě požadavku spolucestujících žen a měl pak problém najít v přeplněném vlaku volné místo,“ zmínila ombudsmanka Anna Šabatová. Další cestoval s manželkou a průvodčí se dotázal ostatních žen v dámském kupé, jestli jim jeho přítomnost nevadí. Muž se cítil dotčený a diskriminovaný.

Ombudsmanka: Žádná diskriminace, vše je O.K.

Nářek mužských cestujících se vydali vyšetřit právníci z ombudsmančiny kanceláře. „Dámské oddíly ve vlacích nemohou výrazněji omezit přístup mužů k využívání vlakové dopravy, takže se nejedná o diskriminaci. Představují pouze šest vyhrazených míst v celém vlaku a využívají se navíc jen v některých rychlících,“ zněl ortel.

Někteří muži nesou dámská kupé přesto nelibě a chápou je jako přebírání kultur některých muslimských zemí, kde muži a ženy jezdí odděleně. Unie otců dokonce kvůli tomu podala před časem na České dráhy žalobu.

ČD: Feministky měly prý obavy o »osobní zónu«

Motivem pro zavedení dámských kupé byly podle Českých drah podněty cestujících z let 2011 až 2012. Tehdy se naopak zejména některé ženy ohrazovaly proti cestování s cizími muži. Měly za to, že jim narušují osobní zónu.

České dráhy se proto inspirovaly v Rakousku a Německu, kde ženské oddíly fungují řadu let. Dnes ČD považují dámská kupé za standardní nabídku, která si prý získala své zákaznice a svůj účel splnila. Dámské oddíly doporučila i EU. Jsou ve 176 vlacích ČD.

Dráhy už raději nakupují otevřené vagony

České dráhy kvůli zajištění bezpečí cestujících najaly do některých dálkových spojů i detektivy bezpečnostních agentur. Při rozšiřování vozové základny začali železničáři navíc dávat přednost vozům s velkoprostorovým uspořádáním. Jsou totiž obecně vnímané jako bezpečnější než uzavřená kupé.

VIDEO: Ombudsmanka Anna Šabatová: Stop parazitování na invalidech.

Video
délka: 03:01
1080p 720p 480p 360p 240p

Ombudsmanka Šabatová: Stop parazitování na invalidech Blesk - Jiří Nováček