„Chceme Brňany postupně připravovat na blížící se významné výročí. Jedná se o milník nejenom pro dopravní podnik, ale i celé Brno. Tato tramvaj je prvním počinem, po kterém budou následovat další zajímavé akce,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

»Zvykačka« na oslavy bude pro Brňany skutečně postupná, protože kulaté 150. výročí si dopravní podnik připomene až za dva roky... Koňská tramvaj vyjela poprvé v Brně z Moravského náměstí k Semilassu do tehdejšího samostatného města Královo Pole 17. srpna 1869.

Ozdobený vůz KT8 má plochý a jednoduchý interiér bez světel a oblin. „Zvláštností je vzorovaná podlaha, která připomíná dřevěnou plovoucí podlahu,“ uvedl Havránek. V interiéru jsou také historické fotografie, které připomínají významné události z dějin brněnské MHD.

Po koňské tramvaji se v Brně začalo jezdit v roce 1886 na páru a v roce 1900 parní tramvaje nahradily elektrické. Až mnohem později začaly v Brně jezdit autobusy a trolejbusy. V Technickém muzeu v Brně jsou k vidění ještě některé exponáty z doby koňky i z doby parní tramvaje. Tak dlouhou tradici městské hromadné dopravy na kolejích nemá žádné z tuzemských měst.

VIDEO: V Brně se před pár dny srazily dvě tramvaje jedoucí po stejné koleji. Na vině byl sebevrah, který donutil dopravní podnik k odklonění linek.

Video
délka: 00:15
360p

Srážka dvou tramvají v neděli večer v Brně si vyžádala osm lehce zraněných. Jiří Nováček