Formuli 3 si sám s kamarády vyrobil v šedesátých letech „na koleně“ v dílně. Trvalo mu to pouhé čtyři měsíce. Za vzor si vzal monoposty Brabham, Lotus a Lola. Své žihadlo nazval Drak. „Celou konstrukci jsme si vymysleli, sami svařili a smontovali. Převodovka a motor musely být jen ze sériového homologovaného vozu. Pro nás jako soukromníky bylo výhodnější použít motoru z wartburgu, se kterým se daly dosáhnout vyšší výkony než u tehdejšího embéčka,“ přiblížil pilot.

A v konkurenci továrních monopostů si vedl výtečně: při závodech před půlstoletím si vyjel se svým Drakem F3 stříbrný a pak i bronzový věnec!

Video
délka: 00:43
1080p 720p 360p

Velký návrat po 50 letech: V Brně kroužily podomácku vyrobené formule Jiří Nováček

Buchbergerův monopost pádil na pomalé brněnské trati s krátými rovinkami až 150 kilometrů v hodině. Na rychlejších okruzích uměl i 180 km/h, pozdější verze vozu i hodně přes 200 km/h. „A to měl Drak jen litrový motor, který musel mít podle pravidel i přiškrcený karburátor s clonou 36 milimetrů,“ přiblížil pilot.

Závody vozů formule 3, které měly v socialistických zemích konkurovat západní F1, vždy patřily ke zlatým hřebům programu každého závodu v Československu druhé poloviny šedesátých let. Závody na brněnském výstavišti byly v letech 1964 až 1967 jedním z nejsledovanějších domácích motoristických podniků v zemi. Závodníci byli opravdovými hvězdami.

F3 Drak I

Závodní vůz formule F3 Drak I., konstruktéra Otto Buchbergera z Brna. Motor: Wartburg 311, dvoudobý tříválec 1 000 ccm, Výkon 85 PS /6 200 min-1. Maximální rychlost 190 km/h. Hmotnost 410 kg. Rok výroby 1963. Vůz je jediným dochovaným v původním stavu.

Fotogalerie
11 fotografií