Brněnský dopravní podnik stojí letošní mrazivá a na sníh bohatá zima o řadu milionů korun více. Mnohem častěji se vyskytují poruchy elektromotorů tramvají a trolejbusů. Jen z kraje týdne, kdy napadlo velké množství sněhu, muselo být odstaveno kvůli poruše 35 tramvají a pět trolejbusů, což ohrozilo pokrytí linek. „Náklady na opravu těchto vozidel dosáhnou zhruba deseti milionů korun,“ řekl generální ředitel podniku Miloš Havránek.

V lednu teplota jen výjimečně stoupala nad nulu a průměrná teplota se pohybovala pod minus pěti stupni. „Celkově se vícenáklady za zimní údržbu a provoz v lednu vyšplhaly k téměř šesti milionům korun. To je zhruba o 15 procent více než loni v lednu,“ dodal Havránek.

Poruchy elektromotorů jsou v mrazivém počasí častější, první únorový den ale situace vygradovala. Dopravní podnik také zaznamenal větší množství takzvaně utržených kol u tramvají. V mrazech také roste spotřeba elektřiny, nafty i stlačeného zemního plynu. „Spotřeba elektřiny se vlivem počasí u tramvají zvýšila o 1,2 milionu korun,“ pokračoval Havránek. Vyšší spotřeba je dána mimo jiné horší adhezí a také nutností tramvaje ve vozovně před vyjetím předtápět.

Měsíčně všechny vozy dopravního podniku najedou tři miliony kilometrů. Vyšší náklady měl dopravní podnik proti předchozím zimám i s úklidem zastávek. V noci také vyjížděly tramvaje kvůli tomu, aby udržely nezasněžené koleje, a speciální tramvaj s lyžinou srážející námrazu. Jezdil také trolejbus se speciální technologií, která nanáší na troleje nemrznoucí směs, aby se zabránilo jejich namrznutí. Potřeba je také více vyhřívat výhybky. I přes veškerou snahu zaměstnanců v některých extrémních dnech, zvláště při sněžení, nejezdily některé linky na sídliště na kopcích a spoje se více či méně zpožďovaly.

Fotogalerie
17 fotografií