Před Domem umění lidé najdou dílo nazvané Odcházení od Krištofa Kintery. Působí jako hora zašedlého sněhu smíšeného s prachem a štěrkem, kterých bývají města plná na sklonku zimy. Jde však o nápodobu, podle kurátorů »vizuální past«. „Klukovským žargonem je to vlastně kulišárna. Ale já doufám, že ty kulišárny mají vždy hlubší podloží, které vede k poměrně košatému uvažování,“ řekl Kintera.

V nevyužívané budově na Pohořelci vytvořily Barbora Zentková a Julia Grybośová jednorázovou hudební performanci. Práce Slováka Martina Kochana má podobu vzedmuté terénní vlny vystupující z vodorovného chodníku na Římském náměstí.

Josef Mladějovský proměňuje průchod na nároží Dornychu a Křenové ulice v jeskyni se zárodky krápníků. Po dobu konání přehlídky lze v ulicích Brna také narazit na člověka, který před sebou valí kámen a na otázky po smyslu odpovídá pouze lakonickým »Je to moje práce«. Jde o základní situaci performance Oldřicha Moryse.

Pořadatelé počítají s rizikem vandalských útoků, které s sebou umělecké akce ve veřejném prostoru přinášejí. „Někdy je mnohem lepší tenhle byť třeba dosti drastický způsob konfrontace než naprostý nezájem,“ řekl kurátor Tomáš Knoflíček. Dům umění dostává na Sochy v ulicích dvoumilionovou účelovou dotaci od města, dalšího zhruba půl milionu korun získali pořadatelé z ministerstva kultury. Účast zahraničních umělců, letos z Nizozemska či Německa, podporují velvyslanectví či kulturní centra daných zemí.