Metodu ochutnávání kávy zvanou cupping používají farmáři a pražiči už léta. Díky ní lze rychle a přehledně porovnat jednotlivé vzorky. Podobně je tomu třeba u vína. Degustace má jasně daná pravidla, která se dodržují napříč celým světem. Recept tak určuje poměr vody a kávy, teplotu vody a délku extrakce. Stejným způsobem jako v Brně kávu ochutnávají lidé po celé Evropě, v Asii i v Americe.

Proč se ale dva profesionálové rozhodli přizvat k tomuto i veřejnost? S jakým záměrem brněnský Rebelbean pořádá pravidelné ochutnávky? „Náš cupping má rozměr hlavně produkční. Chceme, aby lidé měli možnost ochutnat naše aktuální kávy na jednom místě. Aby je ochutnali objektivně. V jeden moment, vedle sebe. Když přijdou do kavárny, ochutnají vždycky jen jednu kávu, která je na mlýnku,“ říká Jan Špalek, jeden z dvojice zakladatelů pražírny. Není to ale jen o samotné degustaci. Zákazníci se dozvědí spoustu detailů o kávě, kterou pijí. „Většinou to prokládáme i informacemi ze zákulisí. Má to společenský rozměr. Zákazníci se můžou potkat přímo s námi, takže ví, kdo za kávou stojí. A pokud mají nějaké otázky, mají možnost se zeptat přímo nás,“ doplňuje Michal Stec.

Poznávání kávových chutí v Brně už není jen záležitostí odborníků. Pražírna se tak otevírá lidem. Cupping je zdarma a s omezením kapacity otevřený všem. Na každý termín se tedy může přihlásit až deset účastníků, většinou jsou místa druhý den plná. Organizátoři potvrzují, že nejde pouze o záležitost znalců kávy. „Nejlepší je, když člověk poprvé ochutná kávu i s informacemi, které mu k tomu podáme. My ji tak můžeme představit v širších souvislostech. Může si obrázek udělat sám, zeptat se třeba – Proč je tahle káva kyselá? Chutná mi tohle, je to dobře? Přiblížit kávu nováčkům je naším cílem. Stává se, že se lidi střídají, většinou minimálně polovina z nich je na našem cuppingu poprvé.“ Je tedy patrné, že ochutnat kávu tady může kdokoli, je jedno, jestli jí rozumí méně, či více.

Už prvního února tedy proběhne další ze série degustací kávy, tentokrát o něco významnější, než byly ty ostatní. V únoru to bude totiž přesně rok, co s železnou pravidelností značka Rebelbean tuto akci pořádá. 

 

Fotogalerie
22 fotografií