Vysoké školy řeší čím dál více problém, který se týká seminárních a diplomových prací psaných na zakázku. Studenti si práci nechají napsat za úplatu obvykle z nedostatku času či kvůli tomu, že zadanému tématu nerozumí.

Podle výzkumu studentky Provozně-ekonomické fakulty Mendelovy univerzity Brno Veroniky Králíkové, která na toto téma zpracovala diplomovou práci, si nechalo někdy práci napsat osm procent studentů. Odhaduje, že se na českém trhu ročně protočí 200 milionů korun, které inkasují zpracovatelé prací.

Zatímco školy už obvykle mají nastavené procesy, jak postupovat se studenty-podvodníky v případě plagiátu, s těmi, kteří si nechají zpracovat diplomovou práci na zakázku, si zatím rady příliš nevědí. Je totiž jen velice obtížně zjistitelné, že student nenapsal práci sám.

„Hodně záleží na přístupu vyučujícího, který funguje jako konzultant. Buď studenta znám a vím, na jaké je úrovni, takže pokud odevzdá například výrazně lepší diplomovou práci, než odpovídá jeho schopnostem, je to podezřelé," řekl proděkan pro zahraniční vztahy Tomáš Foltýnek a dodal: „Zároveň by měl mít učitel dostatek času na konzultace a na rozhovory se studentem, díky nimž zjistí, jak se v problematice orientuje. Také se na naší fakultě snažíme vypisovat dostatečně zajímavá témata, která budou studenty bavit.“

Studentka Králíková při zkoumání tématu oslovila dotazníkem přes 1000 studentů či absolventů. Osm procent z nich se přiznalo, že někdy podváděli. Mezinárodně se toto číslo pohybuje mezi šesti a deseti procenty.

Na českém trhu existuje řada společností, které na své webové stránce nabízí zpracování podkladů pro závěrečné práce. „Zpracování celé práce je nelegální, proto nabízejí jen podklady. Jedná se však o hotové práce. Zadala jsem si i zpracování dvanáctistránkové eseje, jaká bude kvalita a cena,“ řekla Králíková. Nabízená cena se pohybovala mezi 2400 a 5600 korunami.

„Vybrala jsem nakonec dvě za 2500. Jedna práce byla průměrná, druhá neobhajitelná,“ poznamenala Králíková. Práce obvykle zpracovávají studenti, absolventi, ale i učitelé. Naznačila také, že mladší ročníky se obávají odhalení méně než starší. „Pokud bude tento trend pokračovat, půjde o více a více závažnější problém,“ dodala studentka.