Kraj se snaží společně s koordinátorem krajské dopravy, společností Kordis JMK, udělat taková opatření, která co nejvíce omezí dopad stávky. Kraj se především snaží domluvit posílení vlakových spojů na tratích Tišnov – Brno – Břeclav, Náměšť nad Oslavou – Brno a Brno – Veselí nad Moravou. „Jednáme s Českými drahami. Lze také očekávat, že cestující využijí například automobilů, aby se dopravili k nejbližším železničním stanicím,“ uvedl náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD).

Někteří autobusoví dopravci také nabídli kraji pomoc v podobě posilových autobusů. „Naším cílem je zajistit fungování páteřních autobusových linek alespoň z okresních měst, kde není odpovídající železniční doprava. Vzhledem k rozsahu stávky však nemůžeme zcela suplovat výpadek ve veřejné dopravě,“ uvedl ředitel Kordisu Jiří Horský.

Odboráři zvolili stávku jako nátlak především na vládu, která loni nařídila dávat řidičům minimálně 98,10 koruny za hodinu jízdy a 88 korun za hodinu čekací doby, avšak dosud nechala řešení jen na krajích.

Jihomoravský kraj však vzhledem k uzavřeným dlouholetým smlouvám udělal maximum, které zajistí dopravcům peníze na mzdy pouze na letošní a příští rok. Bezproblémové financování pro další léta může zajistit pouze vláda.

„Jihomoravský kraj učinil vše, co podle zákona učinit mohl. Stávku proto vnímám jako tlak na vládu, aby vyřešila otázku mezd systémově. I tak je to nešťastný krok, kdy se oběťmi stávají cestující. Dále budeme vyvíjet tlak na vládu, a to jak společně s dopravci i odbory, na čemž jsme se dohodli v březnu, tak prostřednictvím Asociace krajů ČR,“ řekl hejtman Bohumil Šimek (ANO).

Detailní informace najdou lidé na webu Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje ZDE