„Raději ani nevzpomínat, kolik nám zabrala času. Ty hodiny nejde ani spočítat. Byla v dezolátním stavu a zachránit šlo už jen něco, “ zavzpomínal Jiří Růčka (69), dlouholetý předseda Společnosti železniční, výtopna Veselí nad Moravou.



Parta železničních nadšenců musela vyrobit tendr, vany, obruče, veškeré potrubí, parní válce atd. „Sehnat to nikde nešlo, museli jsme si poradit sami. K tomu jsme měli jen výkresy celku, detaily nám scházely,“ přiznal Růčka.

Fanoušci páry, kteří se rekrutují ze současných a bývalých strojvůdců, proto mnohdy tápali. „Ukázalo se, že když jsme některý díl vyrobili o dva milimetry jinak, už to nefungovalo. Bylo to těžké,“ nepopírá Růčka.

Video
délka: 00:59
1080p 720p 360p

Parní lokomotiva 1435 EP 1000 ČKD se chystá vyjet. Už jen nový nátěr a může na policejní jízdu, po níž má dostat potřebná osvědčení. Hynek Zdeněk

 Oprava parní krásky se nyní blíží do finále. „Nyní musí vykonat policejní jízdu. Zvážit tlak na nápravy, aby mohl drážní úřad vystavit potřebné papíry. Konečně! Stálo nás to bezmála tři miliony korun. Částečně nám pomohlo město, většinu jsme ale hradili ze svého,“ dodal dnes již bývalý strojvůdce.



Podle jiřího Růčky se členové Společnosti železniční, výtopna Veselí nad Moravou snad nikdy u práce nesešli naráz. Většinou pracovali po 2 až 3 lidech.
Na dokončovacích pracích odvedli nejvíc Pavel Studénka, Zbyněk Gazárek a Pavel Susa,“ neopomenul vyzdvihnout práci kolegů Růčka.

 Parní lokomotiva 1435 EP 1000 ČKD se vyráběla v roce 1956. Vzniklo 25 kusů, přičemž se dochoval pouze jediný. Byla vyráběna pro průmyslové účely (v hutích, dolech, cementárnách), kde byla potřeba její tažná síla (15 tun). Oficiálně dosahovala rychlosti 50 km/hod. Při zkušební jízdě mezi Prahou-Libní a Běchovicemi ale 22. května 1956 jela rychlostí až 65 km/hod. Její původní cena byla 560 764 korun.

Jediný zachovaný kus sloužil ze všech vyrobených lokomotiv tohoto typu nejdéle, až do roku 1978. Rok pak sloužila jako vytápěcí kotel. Od té doby stála nečinně v Kořenově, kde zchátrala. Do Veselí nad Moravou byla převezena v roce 1992. Renovace tam začala v roce 1994.

Fotogalerie
8 fotografií