Co kdybych upadla, co kdybych boural, co kdyby hořelo… Lidé si sjednávají pojištění a očekávají, že jim pojišťovna v nenadálé krizi pomůže. Jenže když dojde na lámání chleba, pojišťovna se vysmekne jako kluzký had. Používají k tomu řadu kouzelných slovíček. Když zaslechnete následující výrazy, zpozorněte. Dost možná se snaží obalamutit i vás.

 „Dlouhodobé onemocnění“

Dcera paní Viktorie se během skotačení na trampolíně srazila s jiným dítětem a uhodila se do břicha. Nemocniční vyšetření odhalilo poškozený vaječník s vejcovodem a nutnost jejich operativního odstranění. Když paní Viktorie požádala pojišťovnu o výplatu plnění ze životního pojištění, dostala překvapivou odpověď – podle pojišťovny jdeo dlouhodobé onemocnění, nikoli o úraz, a na peníze tedy nemá nárok.

Autor: Shutterstock

„Minimální rozsah“

Pan Štefan rekonstruoval svépomocí svůj rodinný domek. Při seskoku z lešení špatně došlápl a zranil se. Diagnóza ukázala na poškození menisku a předního zkříženého vazu, takže následovala okamžitá operace a dlouhá rekonvalescence. Vzhledem k tomu, že pan Štefan částečně přišel o hybnost kolene, požádal svou pojišťovnu o kompenzaci trvalých následků. Pojišťovna však jeho nárok odmítla s tím, že jeho následky nedosahují minimálního rozsahu 10 %. Případ jsme zachytili v naší reportáži. (link na reportáž)

„Výluka z pojištění“

Pan Martin pracuje jako řidič ve firmě své švagrové. Jednoho dne narazil s kamionem do svodidel, a způsobil tak značnou škodu na vozidle. Když však požádal svou pojišťovnu o její úhradu, dočkal se zamítavé odpovědi. Majitelem kamionu byl totiž rodinný příslušník, tj. švagrová, a na případ se tak údajně vztahuje výluka z pojištění.

Autor: Shutterstock

„Spory s pojišťovnami patří k nejčastějším, ale také k nejzapeklitějším, které řešíme. Mnohdy ke slovu přijdou znalecké posudky, složité dokazování a hra se slovíčky. Rozhodně doporučuji se nevzdávat, ale zároveň je třeba počítat s tím, že spor s pojišťovnou může do domácnosti přinést nemalé náklady. S naší právní ochranou se o peníze klient vůbec nemusí starat, protože náklady uhradíme za něj,“ doporučuje Mgr. Vanda Pecháčková, právník D.A.S.

„Rozsah pojištění“

Pan Jiří si v rámci dovolené v Egyptě zaplatil výlet do pouště. Jeho autobus však měl nehodu a pan Jiří utrpěl vážná zranění. Po akutním ošetření v místní nemocnici absolvoval speciální transport do České republiky, kde léčba pokračovala. O náhradu újmy požádal odpovědnostní pojišťovnu cestovní kanceláře, která ale jeho nároky neuznala, protože podle ní nespadají do rozsahu pojištění.

Autor: Shutterstock

„Běžné opotřebení“

Pan Vladimír investoval nemalé peníze do nového traktoru a také do pojištění, které ho mělo ochránit před nenadálými náklady spojenými s případnými poruchami. Jenže, když po roce skutečně došlo k poškození brzd, pojišťovna nechtěla uhradit jejich opravu, protože prý nešlo o závadu, ale o běžné opotřebení, na které se pojištění nevztahuje.

Autor: Shutterstock

„Všechny uvedené případy nakonec dopadly pro naše klienty dobře. Šťastnému konci ovšem předcházely dlouhé týdny či dokonce měsíce dokazování. Dávejte si pozor na rádoby výhodné nabídky a pojistnou smlouvu si vždy před uzavřením důkladně pročtěte. Triky s malým písmem na okraji papíru jsou stále populární a pojišťovny se je nezdráhají využít. V D.A.S. s tímto nebezpečným trendem bojujeme i tím, že se snažíme své smlouvy formulovat co nejsrozumitelněji,“ uzavírá Mgr. Pecháčková.