Ve hře jsou tři typy různě tvrdých návrhů. Podle toho nejtvrdšího bychom si museli cigarety kupovat s občankou nebo pro ně vlézt s trafikantem pod pult. Velikost varování, že kouření způsobuje rakovinu navíc podle návrhu může pokrýt minimálně 50 % obalu, ale možná dokonce krabičku celou.
Automaty budou schopné rozpoznat váš věk - patrně podle dokladů. Kuřáci mladší 18 let by tak měli smůlu. Další možností je, že se zruší i prodej pomocí automatů a přijde úplný zákaz vystavování (i těch jednotných) cigaretových krabiček. Nastala by éra, kdy by se tabák prodával jako podpultové zboží.
Jednotný vzhled i složení
Na mentolky nebo vanilkový doutník by měl kuřák zapomenout. Směrnice zpřísní složky, které má tabák obsahovat, snižovat se budou i limity nikotinu a dehtu. Na celou věc by pak dohlédla Evropská laboratoř pro zkoumání tabákových výrobků, kterou by k tomuto zvláštnímu účelu v Bruselu zřídili.
Vzít logo cigaretám? To je krádež!
Napřed je tu nostalgie. Když chlapci v sedmdesátých letech, v bývalé ČSSR, dostali krabičku Marlboro s kovbojem, schovali si ji a střežili jako oko v hlavě, i když byla prázdná. Vždyť to bylo tenkát něco! O několik desítek let později zas dívky, po vzoru Audrey Hepburn s dlouhou cigaretovou špičkou, začaly potahovat ze sexy štíhlých slimek. Logo je značka. Důležitá součást obchodu, zejména pokud jde o životní styl. Ale právě nyní se nad obchodem s tabákem ještě silněji stahují mračna. Sesedne kovboj ze svého koně?
Stát vs. Svoboda slova
Pozornost byla upřena směrem k Autrálii, která schválila balení do neidentifikovatelných krabiček s odpudivými obrázky od prosince. Stížnosti tabákových firem autralský Nejvyšší soud zamítl. Jiného názoru je odvolací soud ve Washingtonu, který na konci letošního srpna už podruhé označil návrh americké vlády, aby krabičky povinně »zdobily« například otevřený hrudník s plícemi kuřáka, jako porušení práva na svobodu projevu. Obrázky prý nadhodnocují skutečnost a silně překračují informační hodnotu o škodlivosti kouření. Navíc by prý americká vláda dostala na části každého balíčku inzertní plochu pro svou protikuřáckou kampaň.
Poroste černý trh
Dalšími úskalí, na něž silná tabáková lobby v souvislosti s jednotnými obaly upozorňuje je nelegální obchod. Pašování cigaret především z Ukrajiny a Běloruska tu bylo vždy. (Ve východočeském kraji seženete červená LM z Ukrajiny za 57 Kč, překupník za ně dal okolo 30 korun a v ČR běžně stojí 72 Kč, pozn. red.) Něco jiného jsou ovšem padělky. „Tím, že bude stanovena přesná podoba krabiček, bude černý obchod snazší a také levnější,“ uvedla pro BBC Sonia Stewart, mluvčí Imperial Tobacco. A zatímco u pašovaného zboží si je zákazník vždy vědom toho, co kupuje, u padělaného to tak být nemusí.
Od Marlbora k dutinkám
Odklon kuřáků od dražších značek k těm obyčejnějším. Proč by ne? Vždyť při jednotném balení by ztratila smysl právě image. O ničení zdraví tu ale nejde. Naopak, pokud by závislý na nikotinu přistoupil od cigaret k tabáku s dýmkou, odpustil by si část škodlivin, které vznikají při hoření papíru. Na lacinějších cigaretách se méně vydělá. „Levnější cigarety mají nižší daňové zatížení a tím bychom mohli být v situaci, kdy bychom byli hnáni k dalším navýšením daní,“ sděluje Gontkovičová. Kromě toho spotřební zdanění tabáku je mnohem menší než té nejlevnější cigarety. Další hřebík do rakve tabákového průmyslu, který za rok 2011 přinesl do státní kasy 45 miliard Kč, což je 8,5% ze daňových výnosů a 4,4% z celkových výnosů státního rozpočtu. Zástupci Philip Morris uvádí jen přímou zaměstnanost v Kutné Hoře na 1200 lidí, bez subdodavatelů a dalších partnerů.