Po určitém věku začínají zkrátka růst tukové zásoby, aniž by žena jakkoliv změnila svůj životní styl. „Zpomaluje se metabolismus a ubývá také svalová hmota. Proto ačkoliv jíme téměř stejně, nabíráme. Tělo už zkrátka nepotřebuje takový příjem. Vážit můžeme stejně, ale mění se podíl svalové hmoty ve prospěch tuků,“ vysvětluje přirozený proces dietní koučka z KetoDiet Martina Dvořáková.

...

Nebezpečné rychlodiety

Málokterá žena mávne rukou nad přibývajícími kily a často se bezhlavě pouští do nevhodných diet. Nevyvážené způsoby stravy slibující téměř okamžitý úbytek váhy přináší často více škody, než užitku. „Obvykle se při nich tělo zbavuje vody a energii na chod těla bere ze svalů. Poměr tuků v těle se ale výrazně nemění a často dochází k jojo efektům,“ varuje Dvořáková a dodává, že ženy v tomto období zázračným dietám často podléhají.

Metabolismus zpomaluje, tuku přibývá

Bohužel velké a časté váhové výkyvy nejsou pro tělo vůbec zdravé a dlouhodobě zpomalují metabolismus. Ten už se s věkem sám od sebe zpomaluje. Navíc úměrně přibývajícím létům klesá výdej energie a ubývá svalů. Tělo ochabuje, tuk se ukládá převážně v horní části těla, v oblasti břicha a boků. Tím se zhoršuje nejen celková fyzická kondice a riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, ale nadváha nepřispívá ani psychické pohodě.

...

Základem úspěchu je vyvážená strava

Řešením, které nastartuje metabolismus i úbytek tukových zásob hlavně kolem břicha, je vyvážená strava založená na vyšším příjmu bílkovin a minimálním příjmu sacharidů. Zatímco tuk na stehnech, hýždích a pažích můžeme do určité míry zredukovat pravidelným cvičením, viscerálního tuku na břiše se zbavíme pouze vhodnou skladbou jídla. „Cesta pro ženy, které trápí skutečně větší nadváha, je v dobře nastavené skladbě stravy, kdy je denní příjem sacharidů pod 50 g a naopak se zlehka navýší příjem bílkovin. Tento stravovací režim zbavuje tělo zásob právě kolem pasu, aniž by docházelo k úbytku svalové hmoty, která už v těle beztak přirozeně ubývá,“ říká dietní koučka.

...

Příčina neúspěchu může ležet v hlavě

Jednou z příčin neúspěchu v boji s kily navíc, je naše vlastní hlava. Vidíme se příliš kriticky, necítíme se ve vlastním těle dobře, nepřijdeme si tolik atraktivní a žádoucí jako dříve, ani tak výkonné, klesá nám sebevědomí a nevěříme, že se to může změnit. Náš vlastní mozek nás zkrátka zabrzdí a nepustí dál. Psychická pohoda je přitom nezbytná, proto dělejte vše, co vás činí šťastnou a spokojenou kdykoliv to půjde.

Hýbejte se!

Bohužel kvůli sedavé práci s přibývajícím věkem klesá zájem o pravidelný pohyb a až 40 % dospělých se nevěnuje žádné rekreační aktivitě. A právě při fyzické aktivitě se totiž vyplavují endorfiny a tělo si tvoří potřebné antistresové hormony. Sport má člověka bavit a přinášet radost, proto zařaďte cvičení, které vás bude těšit, do svého volného času každý týden. Kromě toho, že si odpočinete, vypustíte páru a přijdete na jiné myšlenky, uděláte něco pro své tělo, zdraví a mysl.

Nadváha v číslech

V České republice má podle Českého statistického úřadu 47 % mužů a 33 % žen mírnou nadváhu. Obezitou trpí každá šestá žena a pátý muž. A tato čísla každoročně narůstají. Vždyť průměrný Čech má BMI 25,2, což je těsně za horní hranicí normální zdravé váhy.

Co hrozí obézním

  • vysoký tlak
  • zvýšený cholesterol
  • cukrovka 2. typu
  • infarkt
  • mrtvice