26. květen 2018
Svátek slaví Filip, zítra Valdemar

Cyklosezóna začíná: 5 rad, jak připravit kolo na sezonu!

/
  • Kolo je potřeba na novou sezónu řádně připravit.
    9. března 2017 ● 09:31
     

    Nedočkaví cyklisté vytáhli svá kolo už minulý týden, kdy byla sobota zalitá sluncem. Jenže před sezónou je potřeba stroj pořádně zkontrolovat, dotáhnout, promazat… prostě připravit na sezónu. Poradíme, jak na to!

     

  • 1.

    Zkontrolujte řetěz

    Postupně totiž dochází k jeho vytahování. Řetěz je nutné přeměřit speciální měrkou, kterou zakoupíte v kterémkoli cyklistickém obchodě. Tam by vám ho také měli na požádání přeměřit. „Jestliže je jeho délka v pořádku, důkladně jej vyčistíme. K tomu použijeme hadr, ti pečlivější mohou řetěz pro ještě důkladnější vyčištění i sundat, či použít speciální pračku na řetěz. Ta je také k dostání v cykloobchodech,“ radí cykloodborník Karel Studnička. S řetězem vyčistíme i kazetu a převodníky. Můžeme k tomu použít klidně starý zubní kartáček.  Po uschnutí je nutné řetěz namazat speciálním mazadlem, na které se nezachytávají nečistoty. Ideální je pořídit mazadlo v lahvičce s kapátkem a nanést je rovnoměrně po celém řetězu. Na rozdíl od spreje tu nehrozí nebezpečí, že namažeme i brzdné destičky. To by snížilo jejich brzdný účinek. Necháme zaschnout a pak řetěz ještě otřeme.

    Kolo je potřeba na novou sezónu řádně připravit.
    Autor: Ski a Bike Centrum Radotín

  • 2.

    Brzdy musí brzdit

    Brzda by měla zabírat už v první polovině své dráhy. Pokud tomu tak není, u mechanických brzd dotáhneme lanko, u hydraulických bude třeba dát brzdy odvzdušnit do servisu. „U čelisťových brzd zkontrolujeme míru opotřebení brzdových špalíků. Orientujeme se podle linky vyznačené na špalíku, nebo podle kanálků na jeho plošce, které musí být dobře patrné. Pokud tomu tak není, špalíky vyměníme. Také se přesvědčíme, že dosedají k ráfku celou svojí plochou,“ radí další cykloodborník Lukáš Princ a dodává: „U kotoučových brzd zkontrolujeme sílu brzdné směsi na kovové části destiček. Příliš slabá vrstva může špatně fungovat zejména ve vlhkých podmínkách.“ Důležitá je také čistota brzd, takže i zde nás čeká důkladné pozimní čištění.  

    Kolo je potřeba na novou sezónu řádně připravit.
    Autor: Ski a Bike Centrum Radotín

  • 3.

    Nezapomeňte na vidlice a tlumič

    I ty se musí důkladně vyčistit a promazat. Suchým hadříkem proto otřeme kluzné plochy a pryžové těsnění promažeme silikonovým olejem. Poté tlumicí jednotky párkrát propružíme a nakonec otřeme přebytky oleje. U vzduchových vidlic a tlumičů zkontrolujeme tlak a v případě potřeby dofoukneme na potřebnou hodnotu podle naší hmotnosti.

    Kolo je potřeba na novou sezónu řádně připravit.
    Autor: Ski a Bike Centrum Radotín

  • 4.

    Pneu bez trhlin

    Zkontrolujte stav plášťů a správný tlak pneumatik. Mají-li pláště trhliny nebo viditelně sjetý vzorek zejména u horských a trekingových kol, raději je vyměníme. Správnou hodnotu tlaku pneumatik najdeme na boku pláště. Orientačně lze říci, že horské kolo pro zpevněné cesty hustíme na 3 až 3,5 baru, v náročném terénu na 2 až 2,5 baru. Krosová a trekingová kola hustíme na 4 až 5 barů a »silničky« na 6 až 9 barů v případě plášťů a 10 až 12 barů v případě galusek.

    Kolo je potřeba na novou sezónu řádně připravit.
    Autor: Ski a Bike Centrum Radotín

  • 5.

    Naolejujeme a dotáhneme

    Olejem nebo řídkou vazelínou namažte všechna lanka a bovdeny. Suchá lanka mohou vést k tuhému kroku brzdy. U bovdenů lanko samozřejmě před mazáním vytáhneme. Dotáhněte pedály a šrouby. Není třeba je dotahovat příliš silně, stačí citlivé dotažení za pomoci klíče. Poté projdeme celé kolo a dotáhneme všechny šrouby. Tak a teď už můžete s klidným srdcem vyrazit na cesty!

    Zdroj: Ski a Bike Centrum Radotín

    Kolo je potřeba na novou sezónu řádně připravit.
    Autor: Ski a Bike Centrum Radotín

     

     

     

Autor: red
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy