Češi grilují rádi a dlouho

První nedočkavci uvedli, že gril žhaví již v dubnu. Většina z nás ovšem počítá grilovací sezónu za zahájenou s příchodem máje. Následně hodujeme až do pozdního babího léta nebo alespoň dokud nám počasí dovolí. Nejenže se rok za rokem snažíme prodlužovat grilovací sezónu, ale i grilování samotné. Jedna taková sešlost zabere polovině dotazovaných přibližně 2-5 hodin. Více než šestina respondentů dokonce uvedla, že ještě déle. Dobrého jídla a příjemné společnosti si Češi umějí užívat poctivě.

Grilujeme s rodinou

Člověk je tvor společenský a ohniště je odpradávna místem, u kterého usedají celé kmeny, aby společně probraly uplynulý den. Ani dnes tomu není jinak a ke grilu nejčastěji usedáme ve společnosti rodiny (76 %). Naopak pracovní BBQ se prozatím v Čechách netěší velké oblibě, jelikož grilování s kolegy uvedla pouhá 4 %.

Na zahrádce i na balkóně, v parku i v kempu

Nejčastěji pořádáme odpolední grilování na vlastních zahrádkách. Česká vynalézavost se ovšem projevila i v oblasti grilování, a proto dnes nejsou výjimkou grily umístěné na panelákových balkónech nebo například v parcích, kde se piknikuje s těmi přenosnými. Součástí grilování je i pohoda s blízkými, a tak až 16 % dotázaných griluje převážně u známých či rodinných příslušníků.

Buřtíkáři i labužníci

Téměř polovina Čechů utratí za jedno grilování 200 – 500 Kč. Najdou se mezi námi i tací, kteří za grilování dají přes 1000 Kč, záleží, o jak velkou sešlost se jedná. Při nákupech hraje nejdůležitější roli kvalita kupovaných potravin, a hned v závěsu je poměr kvalita – cena. 

Milujeme tatarku i horčiči

Dobré jídlo je základ, bez kterého se dobrá grilovací party neobejde. A jaké pochutiny najdeme na stolech v našich luzích a hájích? 67 % respondentů uvedlo, že nejčastěji grilují maso. Překvapením, které průzkum přinesl, je druhé místo, které obsadila zelenina. Dalším produktem, který nesmí chybět na zahradní party, jsou sýry. Těm dává přednost pětina respondentů s tím, že nejčastěji grilují sýry plísňového typu.  „Mezi našimi zákazníky jsou stále populárnější camemberty na gril.“ uvedla Zuzana Vodičková, brand manažerka značky Président.

Během nákupu Češi nezapomínají ani na dipy a omáčky, jejichž skladba je nejčastěji mix kupovaných i domácích (47 %). „Češi jsou v konzumaci tatarské omáčky opravdu přeborníci. Z průzkumu AC Nielsen (období duben 2014 - březen 2015) například vyplynulo, že zatímco v ČR se spotřebuje 9 468 tun tatarské omáčky ročně, na Slovensku je to 3 246 tun (0,9 kg/osoba v ČR, 0,6 kg/osoba v SR),“ uvádí Klára Postlerová, brand manažerka Hellmann’s CZ/SK.

Zdravé je grilování, jen když zachováte míru

A jak se to má se zdravím a grilováním? Vždy záleží, co, jak, na čem a v jakém množství následně zkonzumujete. „Udržovat tělo v dobré kondici znamená dbát na balanc a pestrost jídelníčku, vybírat si čerstvé a kvalitní potraviny. Můžete si  dopřát k masu například tatarskou omáčku, pokud se budete držet doporučené velikosti porce, což je v tomto případě jedna polévková lžíce,“ uvádí na pravou míru Jiří Brát, nezávislý konzultant technologie potravin.

Dotahujeme Australany

Grilování je populární po celém světě. Jiný kraj, jiný mrav, proto každá kultura dodává této aktivitě vlastní náboj.  Výjimečná je v grilování Austrálie, která jej povýšila na národní sport. Grilovací stůl tu najdete za každým rohem, v parku nebo třeba na pláži, a kdo negriluje alespoň párkrát do měsíce, jako by ani nebyl. Dle aktuálního výzkumu jsou Češi Australanům minimálně v patách.