Paleta koncernových SUV se v příštích měsících a letech výrazně rozroste a nejen Volkswagen začne v rozmanitosti nabídky dohánět konkurenční značky. Samotný tiguan se koncem roku ukáže v prodloužené sedmimístné verzi, na příští rok se chystá premiéra touaregu a v plánu jsou i dvě menší SUV odvozená od malých vozů. K tomu všemu se v létě začnou prodávat další novinky: Seat Ateca, Audi Q2 a zkraje příštího roku s volkswagenem příbuzná Škoda Kodiaq. Tiguan tedy dokáže mnohé napovědět i o budoucnosti velké škodovky.

Autor: archiv Blesku

Dojem? Při zemi

Nová generace si zachovává nenápadnost a univerzálnost předchůdce. Půdorysné rozměry s délkou 4486 mm a šířkou 1839 mm narostly jen minimálně (o 60, respektive 30 mm), díky tomu je tiguan stále dobře použitelný i ve městě. Rozměrově nejbližší je mu duo Kia Sportage a Hyundai Tucson. Razantně se zmenšila výška karoserie. U verzí 4x4, kde zůstala shodná světlost 200 mm, činí snížení 60 mm (1643 mm). Předokolky jsou k silnici přikrčené ještě o 11 mm níže. Díky tomu vypadá novinka sportovněji a přispívá to i nižšímu odporu vzduchu. Interiér představuje běžnou koncernovou konfekci. Všechny ovladače s výjimkou voliče jízdních režimů známe už z jiných volkswagenů. Nejbližší podobnost pozorujeme s touranem, který má prakticky stejné tvarování kapličky přístrojů i středového panelu. Zachován zůstal také velký prostor s 12V zásuvkou před řadicí pákou. Tiguan však nabízí ještě jednu praktičtější krytou schránku za ní.

Praktičnost s geny MPV

Volkswageny vynikají výborným využitím vnitřního prostoru a je to i případ nového tiguanu. Na skromném půdorysu se podařilo vykouzlit velmi vzdušný interiér. Velký vliv na to má natažení rozvoru o 73 mm (2681 mm) i posuvná a polohovatelná zadní sedadla. Díky dělení opěradel po třetinách lze variabilně uzpůsobovat prostor ve prospěch zavazadel či posádky. Děti budou nadšené ze sklopných stolečků. Zavazadlový prostor nabízí rekordní objem 615 litrů, platí to však v případě posunutí zadních sedadel zcela dopředu.

Autor: archiv Blesku

Vyšší liga

Největší překvapení představuje použití samočinné sedmistupňové dvouspojkové převodovky DQ500 nejen u naftového biturba, ale u všech dvoulitrů, což nenabízejí ani passat nebo superb. Bohatě dimenzovaná dvouspojka (stavěná je až na 600 N.m) vyvinutá v první řadě pro multivan dává dobré předpoklady pro dlouhou životnost, výrazně lépe bude snášet jízdu v terénu a díky ní lze za čtyřkolku zapřáhnout až 2,5tunový přívěs.

Co říci závěrem?

Tiguanu se přes kompaktní rozměry podařilo nabídnout velký a praktický interiér, kterým stejně velké konkurenty převyšuje. Stejně tak soupeře překonává v možnosti tahání těžších přívěsů, výborným komfortem jízdy a pečlivým odhlučněním se pak dokonce blíží velkým SUV. Mírně za očekáváním zůstala jen dynamika a smířit se musíte s vyšší spotřebou.