Památný kolotoč nechal postavit pravděpodobně v roce 1892 nebo 1893 jeho majitel Josef Nebeský. Dílo svěřil do rukou tesařského mistra Matěje Bílka z Vinohrad. Tato vyhledávaná atrakce totiž původně stála na Královských Vinohradech nedaleko zájezdní hospody Na Kravíně. Na své současné místo, tedy na samý okraj Letenské pláně, kolotoč majitel nechal přenést v roce 1894. Dominoval frekventované lokalitě, z jedné strany k němu vedla lanová dráha od Vltavy, z druhé koleje první pražské tramvaje Františka Křižíka z tehdejší Královské obory. První zájemce se na kolotoči, tedy už doopravdy letenském, svezl 11. července 1894. Pražanům, malým i velkým,  sloužil k zábavě až do roku 2004.

Původní návrh kolotoče
Autor: archiv Blesku

Inspirace? Vojenská hra

Otočné karusely vycházely z italské vojenské hry, která byla v Evropě v oblibě na přelomu 17. a 18. století. Spočívala v tom, že šlechtici jezdili na koních v kruhu a trefovali se kopím do terče na kůlu uprostřed. V kolotoči se tedy jezdilo na 19 koních různých velikostí potažených pravou koňskou kůží bez spojů, plněných slámou, se skleněnýma očima. Původní sedla a uzdění se dochovala pouze u čtyř  z nich (Poly, Flora, Blesk, Šemík). Zajímavostí interiéru je sloup středové točny, který byl vyzdoben třemi rytíři v brnění z papírmašé, natřenými stříbřenkou. Kolotoč dosud tvoří původní renesanční pavilon s půdorysem pravidelného dvanáctiúhelníku o rozpětí 12 metrů. Původní je i interiér. Součástí atrakce byl i secesní skříňový orchestrion značky Dalibor, který byl ovšem v roce 1994 ukraden. Podobný osud bohužel potkal i původní zvon.

Autor: archiv Blesku

Nejdřív člověk,  potom stroj

Když stál ještě kolotoč na Vinohradech, byl poháněn lidskou silou. Pod atrakcí se nacházel podzemní prostor, který sloužil právě technické obsluze. Jeden člověk chodil kolem dokola a otáčel vzpěrou. Pak kolotoč rozpohyboval systém ozubených kol a ve 30. letech poprvé elektromotor. Od roku 1991 je Letenský kolotoč památkově chráněným objektem. V roce 1995  došlo k první větší restaurátorské opravě budovy kolotoče, obnově historických prvků a výměně elektroinstalace.

Historický kolotoč Letná
Autor: archiv Blesku

Kdy se opět roztočí?

V roce 2004 tuto památku v kritickém stavu zakoupilo za finanční podpory Ministerstva kultury ČR Národní technické muzeum, které tehdy provedlo nejnutnější záchranné práce. Za finanční podpory ministerstva nyní proběhne oprava vlastního novorenesančního pavilonu a jeho technologického zařízení, která bude stát 4 miliony korun. Již více než rok se MČ Praha 7 a Národní technické muzeum snaží zajistit finanční prostředky také na obnovu interiéru kolotoče a rekonstrukci koní, aby bylo možné uvést kolotoč opět do pohybu. Ve veřejné sbírce na transparentním účtu 1079304750207/0100 je nyní 368 340,00 Kč, tedy více než 10 % z předpokládaných nákladů, které jsou odhadnuty na 3,5 milionu Kč. Dalšími 400 tisíci Kč přislíbil na opravu přispět pražský magistrát. Všichni nadšenci věří, že se díky podpoře široké veřejnosti podaří v příštím roce kolotoč opět roztočit.