Při prodeji nemovitosti jde o velké peníze, často se jedná o milióny korun. Správný výběr realitní kanceláře, která vám pomůže zajistit výhodný i bezpečný obchod, je tak velmi zásadní. Rozhodně byste mu měli věnovat čas. Začněte tím, že obejdete realitní kanceláře a necháte si představit služby, které nabízejí. Poté nabídky porovnejte a vyberte tu nejvýhodnější. Je důležité tak učinit před podpisem smlouvy. Vyvázat se později ze zahájeného prodeje je totiž mnohem těžší.

Rozsah služeb

Velmi důležité je, co všechno za svoje peníze od realitní kanceláře získáte. Až budete srovnávat nabídky, brzy zjistíte, jak propastné rozdíly zde panují. Je dobré znamení, pokud realitní kancelář nabídne nadstandardní službu ještě předtím, než se dohodnete na spolupráci – například odhad ceny nemovitosti zdarma.

V průběhu prodeje pak vyžadujte vysoký standard služeb při prezentaci nemovitosti. Když si dobře vyberete, získáte nejen profesionální fotografie, ale i přípravu nemovitosti na prodej (tzv. home staging). Váš interiér upraví designéři, aby zvýšili jeho atraktivitu pro co nejširší počet zájemců.

Autor: archiv Blesku

Důležitá je komunikace

Dobré znamení férového jednání ze strany realitního specialisty je pravidelný reporting o tom, jaký je zájem o vaši nemovitost. Zástupce realitní kanceláře by s vámi měl komunikovat často, abyste si byli jisti, že inzerát neleží ladem.

Právní služby

Zcela zásadní je také role právního oddělení, které byste měli v kaž-
dé dobré realitní kanceláři najít. Spoléhá-li se makléř pouze na externího právníka, není to rozhodně dobré znamení. V kvalitní kanceláři vám totiž připraví bezpečné smlouvy přímo na míru a zajistí převod v katastru nemovitostí, případně také pomůžou řešit neočekávané právní problémy. Když si realitní kancelář správně vyberete, získáte zkrátka velmi pokročilé služby, které vám váš prodej nemovitosti významně ulehčí.

Co svědčí o kvalitě?

Zatím neexistuje žádný zákon o realitním podnikání, který by zajišťoval vysoký standard služeb, dobré vzdělání makléřů nebo ochranu vašich peněz. Proto vybírejte renomované kanceláře, které jsou na trhu dlouho, mají vysoký obrat, hezké sídlo a větší počet zaměstnanců. V týmu by neměli být jen makléři, ale s nimi také právníci, finanční poradci a marketingoví specialisté.