O Praze 1 se v poslední době často mluví v souvislosti s různými úpravami ulic apod. Nedávno jste zrekonstruovali Střelecký ostrov, chystáte něco dalšího?

Nejen chystáme – již před dokončením je revitalizace Alšova nábřeží, která začala letos na jaře. Konkrétně prokoukl tamější park, součástí projektu je rovněž předláždění a rozšíření chodníků. Samozřejmostí je i obměna mobiliáře a osvětlení. Obyvatelé naší městské části tak dostanou k dispozici další zkultivované místo pro oddych a klidné posezení v zeleni.

Neuvidíme v tomto parku spíše jen penzisty? Jak je na tom Praha 1 s obyvateli v produktivním a mladém věku?

Možná narážíte na nadstandardní podporu seniorů, která je
v Praze 1 dlouhodobou prioritou, ale mohu vás ujistit, že nezapomínáme ani na mladší ročníky. Důkazem může být dokončovaný dům na rohu ulic Samcova a Lodecká, jehož stavba bude dokončena letos v říjnu, a kde v příštím roce přivítají první nájemníky. Součástí domu budou i takzvané startovací byty pro mladé lidi.

Autor: archiv Oldřicha Lomeckého

To nezní špatně, nicméně není žádným tajemstvím, že v Praze 1 ubývá obyvatel. Nejdou podobné projekty tak trochu proti logice demografického vývoje ve vaší městské části?

Tohle je na delší odpověď, na kterou zde asi není místo… Tedy ve zkratce: počet obyvatel s trvalým bydlištěm v Praze 1 se víceméně stabilizoval. Fyzicky však u nás žije lidí mnohem více, jelikož řada z nich „pouze“ není úředně přihlášena k pobytu. Ono slůvko „pouze“ je klíčové – tito lidé zde žijí, bydlí, ale trvalý pobyt mají hlášen jinde. To nás na radnici samozřejmě vůbec netěší, protože nejenže musíme neustále vyvracet oblíbený mýtus, že centrum se stále více vylidňuje, ale hlavně nám kvůli tomu utíkají peníze na dotacích od města atd.

Jaký je ideální obrázek Prahy 1 ve vaší hlavě za tři roky, tedy na konci volebního období?

Odpověď na tuto otázku je poměrně jednoduchá, o to však jsou složitější cesty, jak se k výslednému obrázku dobrat. Praha 1 nemůže přijímat vlastní vyhlášky, musí být pořád ve střehu kvůli různým legislativním nápadům apod. Když si vezmete například problematiku segwayů, je na první pohled patrné, že přesvědčování příslušných institucí o zákazu těchto vozítek, respektive přijmutí pravidel jejich provozu tak, jak je to obvyklé třeba v Anglii, je už docela slušnou ságou. Abych ale odpověděl na vaši otázku: pokud bude Praha 1 za tři roky s rekonstruovaným Václavským náměstím, vyřešeným buskingem a ještě o něco bezpečnější, budu to považovat za úspěch.