„Při přípravě kola je dobré postupovat po jednotlivých komponentách tak, abyste na žádnou nezapomněli. Začněte od řetězu,“ říká Lukáš Princ, Ski and Bike Centrum Radotín.
Řetěz
Patří paradoxně k nejvíce opomíjeným částím kola. Přitom péče o něj a především včasná výměna může majiteli kola ušetřit nemalé peníze. Řetěz se totiž během provozu postupně vytahuje a potom ničí převodníky i pastorky.
Zkontrolujte ho, jestli není nutné ho vyměnit. Ke kontrole slouží speciální měrka, kterou koupíte v kterékoliv specializované cykloprodejně.
„Jestliže není třeba výměna, řetěz důkladně vyčistěte od prachu, bláta i starého mazadla. Špinavý řetěz opět snižuje životnost převodníků, pastorků a samozřejmě i samotného řetězu. Rovněž se zhorší i chod řazení,“ varuje Karel Studnička z kola-radotin.cz. K čištění použijte buď kartáč a čisticí prostředek, nebo speciální pračku řetězu, která je opět k zakoupení ve specializovaných cykloprodejnách.
Nakonec ho nechte uschnout a poté jej namažte speciálním mazadlem. K dostání jsou různé druhy, podle prostředí, ve kterém se s kolem nejvíce pohybujete - sucho, bahno...
Přehazovačka
Také přehazovačku je třeba vyčistit a namazat. Čištění se týká především kladek, po kterých jezdínřetěz. Ručně odstraňte všechny nečistoty a poté naolejujte ložiska a čepy. Několikrát přeřaďte a zbytek oleje odstraňte.
Převodníky a pastorky
Vezměte na ně tvrdý kartáč a pořádně je očistěte.
Brzdy
Čisté brzdy prodlouží nejen životnost kola, ale především vám zachrání zdraví. Rozpojte čelisti brzd a očistěte plochy brzdových špalíků. Nezapomeňte očistit suchým hadříkem také boky ráfků.
- čelisťové brzdy – pokud jsou na špalíkách vyznačené linky, znamená to, že je čas je vyměnit
- kotoučové brzy – zkontrolujte vrstvu brzdné směsi na kovových destičkách. Pokud je slabá, odrazí se to na špatném brždění zejména ve vlhku.
Vidlice
Otřete je suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažte silikonovým olejem. Pak vidlici několikrát propružte a přebytečný olej setřete. U vzduchových vidlic nebo tlumičů zkontrolujte tlak a popřípadě dofoukněte podle vaší aktuální váhy!
Pneumatiky
Před vyjetím zkontrolujte stav plášťů a také nahuštění duše. Pokud na pláštích najdete větší trhliny, nebo je sjetý vzorek (zejména u horských a trekingových kol), je čas na výměnu. Manometrem (je součástí mnoha pumpiček) zkontrolujte tlak v duši. Správná hodnota nahuštění je vždy uvedena na boku pláště.
Lanka a bovdeny
Nezapomeňte ani na kontrolu lanek a bovdenů. Suchá lanka mohou například způsobit »tuhý chod« brzdy. V takovém případě je třeba lanko vytáhnout z bovdenu a namazat je olejem. Lanka a bovdeny byste měli přibližně po roce až dvou kompletně vyměnit.
Šrouby
Nakonec u celého kola dotáhněte všechny šrouby.