Tvarůžková pěna

Tvarůžková pěna
Suroviny na 4 porce: 2 balení zralých tvarůžků, 3 lžíce rostlinného tuku, 1 lžíce hořčice, 1 jarní cibulka, špetka soli a pepře, lahůdková mletá paprika

Postup: Ponorným mixerem rozmixujeme tvarůžky na kaši. Přidáme rostlinný tuk, hořčici, pepř a případně lehce osolíme. Dobře promícháme a vmícháme najemno nasekanou cibulku. Nakonec namažeme na celozrnné pečivo a doplníme zeleninou. Můžeme posypat červenou paprikou.

Energetická hodnota na porci: 508 KJ = 121 kcal

Co na to odborník trenér fitness Martin Hrazdil? Tvarůžky jsou - jako jediný sýr - vyrobeny z nízkotučného mléka. Výborně se proto hodí i při redukční dietě nebo při stravování s nižším obsahem tuků.

Cizrnová pomazánka

Cizrnová pomazánka
Suroviny na 4 porce: 1 plechovka uvařené cizrny (cca 400 g) i s nálevem, 3 lžíce rostlinného tuku, šťáva z půlky limetky, 1 cibule, stroužek česneku, sůl, pepř, sekaná pažitka

Postup: Cibuli nakrájíme na kostičky a orestujeme na rostlinném tuku, až zesklovatí. Do mixeru nasypeme cizrnu, orestovanou cibulku, limetkovou šťávu, prolisovaný česnek, pepř a špetku soli a důkladně rozmixujeme na jemnou pastu. Pokud je pomazánka příliš tuhá, přidáme trochu nálevu z cizrny. Podle potřeby dochutíme solí a pepřem a nakonec vmícháme sekanou pažitku.

Energetická hodnota na porci: 638 KJ = 153 kcal

Co na to odborník trenér fitness Martin Hrazdil? Cizrna je jedna z nejlepších lehce stravitelných luštěnin s vysokým obsahem vápníku, hořčíku a fosforu. Obsahuje bílkoviny, které jsou podstatnou a důležitou součástí pestré vyvážené stravy.

Celerová pomazánka s nivou

Celerová pomazánka s nivou
Suroviny na 4 porce: 3 lžíce rostlinného tuku, 200 g celeru, 1 menší cibule, 200 g nivy, lžíce světlé sójové omáčky, sůl, pepř, hrst sekané pažitky

Postup: Oloupaný celer nakrájíme na kostky o tloušťce 2 cm, cibuli najemno. V rendlíku rozpustíme tuk, cibulku necháme zesklovatět, přidáme celer, lehce osolíme a opepříme a pomalu pod poklicí dusíme doměkka, až se odpaří veškerá tekutina. Necháme vychladnout a rozmixujeme na kaši. Ochutíme sójovou omáčkou a přidáme najemno nastrouhanou nivu a nasekanou pažitku.

Energetická hodnota na porci: 1 047 KJ = 250 kcal

Co na to odborník trenér fitness Martin Hrazdil? Celer je vhodným doplňkem mnoha redukčních jídelníčků díky velmi nízkému obsahu kalorií.  Pažitka nejen vylepší pomazánce chuť, ale je také zdrojem vápníku a draslíku. 

Koprová pomazánka

Koprová pomazánka
Suroviny na 4 porce: 120 g rostlinného tuku, 60 g žervé, 1 lžička citronové kůry, 1 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce petrželky, 1 lžíce kopru, sůl a pepř dle chuti

Postup: Rostlinný tuk promícháme s žervé, citronovou kůrou a citronovou šťávou. Přidáme najemno nasekanou petrželku a kopr, dochutíme špetkou soli a pepře dle chuti a nakonec dobře promícháme.

Energetická hodnota: 976 KJ = 233 kcal

Co na to odborník trenér fitness Martin Hrazdil? Kopr obsahuje vitamíny a minerální látky, které jsou pro naše tělo velmi důležité, proto je jako ochucovadlo různých pomazánek i řady jiných pokrmů vhodnou součástí pestré vyvážené stravy. Snažte se vyjít ze svého stereotypu a občas zařadit do jídelníčku i potraviny, které jste tam doposud neměli.

Rozmarýnová pomazánka

Rozmarýnová pomazánka
Suroviny na 4 porce: 120 g rostlinný tuk, 10 ks sušených rajčat, 120 g kozího sýru (pevný, nikoliv roztíratelný), 1 lžíce nasekaného rozmarýnu, špetka soli a pepře dle chuti 

Postup: Rajčata namočíme na 10 minut do teplé vody, aby změkly. Poté nakrájíme najemno. Rostlinný tuk a kozí sýr společně utřeme, přidáme sušená rajčata a najemno nasekaný rozmarýn. V případě potřeby dochutíme jemně solí a pepřem. Pozor – se solí opatrně, kozí sýr je velmi aromatický a slaný sám o sobě.

Energetická hodnota na porci: 1300 KJ = 311 kcal

Co na to odborník trenér fitness Martin Hrazdil? Kozí sýr je vhodný pro lidi trpící alergií na kravské mléko. Kozí sýr je svým obsahem vápníku, hořčíku a vitamínů A, B12 a C, železa řazen mezi nejkvalitnější sýry. Svojí výraznou chutí ale nemusí každému zachutnat. 

Fotogalerie
5 fotografií