Končí obíhání úřadů i desítky minut strávených s telefonem přilepeným k uchu. Chcete vědět, v jakém stavu je vaše žádost o nemocenské dávky, nebo kdy dostanete peníze?

Velkou část informací si můžete zjistit v nové internetové »samoobsluze«, kterou od 1. prosince zprovoznila Česká správa sociálního zabezpečení ZDE

Přes portál, který během několika měsíců nabídne více než 40 služeb, se bude možné nejen dívat na své osobní informace, ale i podávat vybrané oficiální žádosti. „Spuštěním svého portálu vycházíme vstříc všem, kteří online služby preferují a dosud je v nabídce našeho úřadu postrádali,“ řekl Karel Chod, náměstek ústředního ředitele ČSSZ.

Přístupné jsou nonstop

Pro řadu lidí tím odpadne nutnost osobně chodit kvůli informacím na okresní správy sociálního zabezpečení nebo podávat písemné žádost poštou. Velkou výhodou je i to, že internetová samoobsluha je dostupná neustále - 24 hodin denně.

Systém má ale jeden háček. Abyste si mohli svá data prohlížet, musíte mít datovou schránku. Jinak to není možné. Na druhou stranu tak ale ČSSZ nabízí jistotu, že ke svým datům budete mít přístup jen a jen vy a nikdo jiný.

Pokud datovou schránku nechcete, nic se pro vás nemění. Žádosti o údaje je možné stále podávat písemně, jako to fungovalo dosud.

Příprava nového portálu trvala tři roky a stála 217 milionů korun. Většina peněz (85 %) přitom přišla z evropských fondů, zbytek zaplatil stát.

Co umožní nový portál

Pokud máte zřízenou datovou schránku, nabízí vám internetová samoobsluha možnost:

* Podívat se, jestli vás zaměstnavatel přihlásil do sociálního systému a odvádí za vás pojistné.

* Přesvědčit se, jestli máte nahlášenou dočasnou pracovní neschopnost.

* Zjistit, jaké jsou vaše hrubé výdělky nebo vyměřovací základy pro výpočet důchodu.

* Zkontrolovat, jak postupuje vyřizování vaší žádosti o nemocenské dávky (jestli žádost dorazila, jestli se vyřizuje a zda už jsou peníze na cestě).

* Nahlédnout do svého informativního osobního listu důchodového pojištění a zjistit, jestli jsou v něm uvedené všechny doby vašich zaměstnání a důchodového pojištění.

Jak si založit datovou schránku?

Datová schránka je zjednodušeně řečeno elektronická poštovní schránka, ke které máte přístup jen vy, nebo někdo, koho tím pověříte. 

Zatímco právnické osoby ji musí mít povinně, pro fyzické osoby je nepovinná. Usnadní ale komunikaci nejen s úřady.

Jako všechno, mají i datové schránky své výhody a nevýhody. Asi největší výhodou je, že jakmile si ji zřídíte, začne vám veškerá úřední pošta chodit právě do datové schránky. A ať už si zprávu přečtete nebo ne, považuje se za doručenou desátý den po doručení, stejně jako nevyzvednutý úřední dopis.

Výhody a nevýhody

+ nemusíte chodit na poštu

+ nemusíte kontrolovat poštovní schránku, jestli vám nepřišel »dopis s pruhem«

+ o tom, že vám přišlo něco z úřadu, se dozvíte jen vy (nebo ten, koho pověříte přístupem)

+ komunikace s úřady je zdarma

- musíte datovou schránku pravidelně kontrolovat

To musíte o schránkách vědět:

* Kde se žádost podává: Nejjednodušší je zajít na nejbližší Czech POINT (je na většině poboček České pošty nebo na městských úřadech).

* Jak dlouho zřízení trvá: Do 3 dnů od podání žádosti

* Jak se do datové schránky dostanete: Přes internet za pomoci přístupových údajů , které vám přijdou v doporučeném dopise

* Kolik to stojí: Zdarma

* Jak se odhlásím: Pokud se rozhodnete, že už datovou schránku nechcete, stačí požádat o její znepřístupnění na Czech Pointu.

Tip: Pokud chcete vědět, že vám přišla nějaká úřední zpráva, nastavte si »upozornění«, např. formou sms, která vám přijde na váš mobil.