Zbožím, o které je při on-line nákupech největší zájem, je oblečení a doplňky. „Tento sortiment je v nabídce více než 2000 českých e-shopů a úroveň služeb stále roste. V loňském roce si módní zboží či doplňky v e-shopech koupilo více než 35 procent uživatelů internetu v ČR,“ komentuje to Michal Hardyn ze slevového srovnávače TopSleva.cz.

Chování tuzemských zákazníků je podle něj zcela v souladu s celosvětovým trendem. „Potenciál růstu prodeje módy je obrovský celosvětově. Pro zajímavost – prodej oblečení, módy a doplňků roste raketově třeba i v Číně, kde zaznamenali meziroční nárůst 94 procent,“ uvádí.

Vkus českých zákazníků se podle prodejců v průběhu let příliš nemění. "Největší zájem je  o velké, světoznámé značky; stále ale ještě mnoho lidí klade důraz na cenu a nakupuje levnější neznačkové zboží. Průměrná částka, kterou zákazníci za jeden on-line nákup oblečení utratí, je 1250 Kč,“ popisuje David Antić z portálu BerZbozi.cz.

Nákupní zvyklosti jsou ovlivněny i tím, z jakého regionu zákazník pochází. „Přibližně 25 procent zákazníků je z Prahy. 35 procent jsou zákazníci z Moravy a ve 40 procentech jde o zbývající české regiony. Platí přitom, že lidé z Moravy nakupují spíše levnější módu, naopak v Praze je velký zájem o značkové a luxusnější věci,“ doplňuje Antić. 

Zajímavostí je, že lidé si stále častěji on-line nákupy vyřizují v pracovní době. „Podle našich interních statistik jsou nejčastějšími zákazníky lidé ve věku 22 – 35 let, většinou pracující muži a maminky na mateřské dovolené. Nejvíce nákupů zrealizují mezi 9:00 a 11:00 dopoledne a pak mezi 19:00 a 22:00 večer,“ říká David Antić.

Se zvyšujícím zájmem o módu bohužel souvisí i riziko, že si zákazník koupí místo značkového zboží padělek. Odlišit poctivé prodejce od prodejců napodobenin je velmi těžké. Ostatně i ve výkladní skříni luxusu, v Pařížské ulici v Praze, byly nalezeny neoriginální výrobky. Zákazníkům proto doporučujeme nakupovat jen u prověřených e-shopů. Pokud koupí padělané zboží, mají možnost jej reklamovat a vrátit. E-shop je povinen v takovém případě vrátit zákazníkovi peníze a zaplatit i poštovné.