Zatímco se naši předci počátkem minulého století potýkali s infekčními chorobami, posledních 50 let vede lidstvo boj s nárůstem civilizačních onemocnění. Ta jsou spojena s výrazným rozvojem technologií, průmyslu a potravinářství.

Lidský organismus je stále více ohrožován nepříznivými vlivy z okolního prostředí. Kromě omezeného pohybu a nezdravého stravování nám ubližuje i nedostatek odpočinku, kouření, pití nadměrného množství alkoholu a stres.

Mezi hlavní civilizační choroby řadíme v první řadě kardiovaskulární onemocnění, z nichž se nejčastěji potýkáme s infarktem myokardu, hypertenzí a předčasnou aterosklerózou. Tato onemocnění ale nejsou zdaleka jediná, mezi mladší generací se jedná také o obezitu, anorexii, bulimii, diabetes a psychické potíže.

 

Nejčastější příčiny úmrtí v ČR (ÚZIS, 2015)

Nemoci oběhové soustavy (ateroskleróza, hypertenze, infarkt myokardu)

V roce 2015 byly příčinou 42 % úmrtí mužů a 50 % úmrtí žen

Například hypertenze trápí až 40 % dospělých v České republice, u mužů je výskyt ještě častější (1/3 pacientů vůbec netuší, že hypertenzí trpí)

Dlouhodobě zhoubné nádory

Na celkovém počtu úmrtí se nádory podílely z 26,5 % u mužů a z 21,8 % u žen

Vnější příčiny

V důsledku nehod, sebevražd a vražd zemřelo v roce 2015 zhruba 3 900 mužů a 1 900 žen

Společnost dnešní doby na nás klade vysoké nároky. Nejvíce pak na muže, kteří jsou na vedoucích pozicích, dbají na dokonalost a nedůslednost je pro ně spouštěčem stresu. Často zanedbávají fyzickou aktivitu, stravují se ve fastfoodech, aby ušetřili čas a nejen proto je u nich riziko vzniku nemocí oběhové soustavy vyšší. Mnohem častěji se mezi pacienty v ordinacích objevují mladší a mladší muži. Jak upravit životní styl, abyste riziku vzniku kardiovaskulárních problémů předešli?

Dopřávejte si dostatek spánku

Spánek je jednou ze základních lidských potřeb a podobě jako jídlo a pití má zásadní vliv na naše zdraví a pohodu. Dostatečný spánek by si neměly dopřávat pouze děti, u kterých je nezbytný pro metabolickou regulaci, ale je stejně tak důležitý i pro dospělé. Nedostatek spánku či nekvalitní spánek mají negativní vliv na naše zdraví. Z krátkodobého hlediska se může jednat o obezitu či diabetes, oslabení imunitního systému, ale také deprese, úzkosti a psychózy. Významnou úlohu hraje při spánku kromě jeho délky také správné, pravidelné dýchání. Ideální doba spánku u každého jedince rozdílná. Obvykle se pohybuje v rozmezí 4 – 9 hodin, každému ale vyhovuje jiná. Poslouchejte své tělo a naučte se spát stejný počet hodin každý den. Víkendovým spaním do oběda tělu potřebný odpočinek nedodáte.

Naučte se relaxovat

Naordinujte si kromě dostatečného množství spánku také relax. Udělejte si alespoň 2 x týdně čas sami na sebe. A tím nemyslíme v hospodě. Účinná relaxace vám pomůže odbourat nahromaděný stres, uvolní tělo a mysl. Můžete vyzkoušet různá dechová cvičení, ke kterým si pustíte relaxační hudbu či si zajít na masáž nebo do sauny. Vypněte, na chvíli se soustřeďte pouze sami na sebe a nepřemýšlejte nad každodenními starostmi. Relaxace je základní součástí duševní hygieny, která je stejně tak důležitá, jako ta tělesná. S klidnou a čistou myslí vám pak půjde vše od ruky.

Nepřehánějte to se solí

Často se stravujete v restauracích během jednání či si odskočíte z práce pro něco rychlého do fastfoodu? Myslete na příjem soli. Pokud si dáte jídlo v restauraci, netušíte, kolik soli do něj kuchař přidal a nemáte tak přehled, kolik jí denně zkonzumujete. Se zvyšujícím se příjmem soli se zvyšuje krevní objem, tím dochází k otokům a také ke zvýšení krevního tlaku. Proto je sůl uváděna jako častá příčina hypertenze. To samé platí i u vysokého příjmu tuků. Ateroskleróza se vyvíjí na základě hladiny tuků v krvi – tedy čím menší je, tím menší je i riziko jejího vzniku. Přidejte do svého jídelníčku více rostlinných olejů a omezte živočišné.

Myslete na prevenci

Chcete-li se udržovat zdraví a v kondici, kromě výše zmíněných pravidel se také zaměřte na prevenci. Pravidelná návštěva lékaře spojená s měřením krevního tlaku, dostatek pohybu, omezené pití alkoholu a vyhýbání se cigaretám jsou samozřejmostí. Abyste měli svůj krevní tlak vždy pod kontrolou, zaměřte se také na domácí kontrolu krevního tlaku – tzv. selfmonitoring.  „Domácí měření se musí provádět podle jasných pravidel a správně. Nezbytným předpokladem je použití klinicky ověřených tlakoměrů (vybavených  Intelli manžetou např. Omron M6 Comfort nebo nebo M7 Intelli IT, jenž navíc ukládá měření do mobilu), které jsou uživatelsky příjemné a na výsledky měření se lze spolehnout,“ vysvětluje kardiolog Doc. MUDr. Michal Vrablík, PhD. Naměřené hodnoty si navíc můžete zapisovat do formuláře na www.zaznamtlaku.cz a budete tak mít pro další návštěvu svého lékaře spolehlivé informace o svém krevním tlaku, díky kterým vám v případě nutnosti může lépe stanovit léčbu. 

Buďte v rovnováze

Zdravý životní styl směřuje k tomu, abychom byli zdraví. Toho lze dosáhnout, pokud naše tělo a jeho vnitřní prostředí bude v rovnováze. A protože je náš život plný stresu a nezdravého jídla, naše tělo moc v rovnováze není. Vyzkoušejte například švestičky umeboshi, které tělu potřebnou rovnováhu dodají a navíc jsou dobré i v případě nevolností a kocoviny.

Sportem ku zdraví

Pohyb je jedním ze základních předpokladů zdravého životního stylu. Sportování pozitivně ovlivňuje nejen všechny tělesné funkce, ale také psychiku a paměť. Během sportu uvolní vaše tělo endorfiny, které vám zvednou náladu, pomohou snížit stres a napětí. Podle výzkumů je sport skvělým lékem na imunitu a chronická onemocnění. Lidé, kteří sportují, mají nižší riziko výskytu mozkové mrtvice či srdečních záchvatů. Najděte si čas pro sebe a vyrazte si alespoň 3 x týdně zasportovat – i takový fotbálek s kamarády se počítá.

Dosáhnout zdravého životního stylu lze mnoha způsoby a záleží na vás, která kombinace vám bude vyhovovat nejlépe. Důležité je, abyste se cítili v pohodě a optimisticky naladěni, protože s úsměvem je všechno hned lepší.