21. září 2017
Svátek slaví Matouš, zítra Darina

Bolí vás záda? Možná děláte těchto 7 chyb!

/
  • Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.
    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý. (archiv)
    17. srpna 2017 ● 09:28
     

    Bolesti zad jsou civilizačním problémem. Mnohým problémům ale můžete předcházet. Přečtěte si, zda neděláte chyby, které bolesti zad vyvolávají.

  • 1.

    Špatně se koukáte na televizi

    U televize trávíme velké množství času, je proto důležité vědět, jak u ní nejlépe sedět. Velmi důležitá je častá změna pozice, aby nedošlo k přetěžování svalů a vazů. Změnou pozice u sezení dochází k jejich protažení. Pokud sedíme vzpřímeně, je nutné, aby záda měla pevnou oporu.  Pro lidi s pohybovými problémy jsou vhodné vyšší sedačky s menší hloubkou. Neméně důležitá je i výška opěrek, která musí být dostatečná, tak aby sloužila jako vhodná opora.

    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.

  • 2.

    Moc visíte na tabletech a mobilech

    Je to tak častá příčina bolesti zad, že to má své pojmenování: »iPad Shoulder« (tabletové rameno) a »Text Neck« (smskový krk). Při jejich používání je vhodné se opírat celou délkou zad o opěradlo židle, eventuálně použít relaxační polohu a opřít si i hlavu. Abychom nepřetěžovali ramena a paže při držení zařízení, je důležité opřít si ruce například o trup nebo stůl. Pokud pracujeme s tabletem, můžeme využít stojánek a zařízení v rukách vůbec nedržet. Doma nebo jinde, kde se můžete v klidu položit třeba na sedačku, se snažte, abyste měli tablet položený na nohou nebo polštáři.

    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.

  • 3.

    Špatně sedíte u notebooku

    „Při práci s notebooky je dobré využívat dynamické změny pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a relaxují,“ říká primářka rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí Michaela Tomanová a dodává: „Při sezení mějte široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů. Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země. Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se na monitor dolů, ale co nejvíce před sebe.“

    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.

  • 4.

    Příliš se stresujete

    Tělo a psychika jsou propojené více, než se zdá. Zásadní roli v tom hraje nervový systém, který řídí většinu podvědomých procesů. Pokud jsme ve stresu nebo třeba dostaneme strach z čehokoliv, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím. Dlouhodobé psychické zatížení nebo nevyřešené psychické problémy se pak mohou projevovat opakovanými bolestmi páteře, především v oblasti krční páteře a ramen.

    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.

  • 5.

    Moc klimatizace škodí

    Nejnáchylnějšími partiemi při nadměrném působení klimatizace je krční páteř, oblast ramen, bederní páteř a křížová oblast. Chladný vzduch by rozhodně neměl foukat přímo na tělo, jinak hrozí zatuhnutí například šíjových nebo i obličejových svalů. Nadměrný chlad pak může zapříčinit také bolest hlavy. Problémy s krční páteří mohou způsobovat i vystřelování bolestí do rukou. Obecně platí, že klimatizace by neměla být nastavena na větší rozdíl než 4 až 5 ºC oproti venkovní teplotě. Proud vzduchu by měl směřovat spíše nahoru nebo do volného prostoru.

    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.

  • 6.

    Spíte na špatném polštáři

    To, že výběr kvalitní matrace je v péči o pohybový aparát základ, je známo, ale důležitý je i výběr vhodného polštáře. „Ten slouží jako opora krční páteře, zabraňuje jejímu neúměrnému prohnutí a fixuje ji co nejvíce do roviny. Pokud spíte rádi na břiše, vyberte si měkčí a nižší polštář, aby se vaše páteř příliš nenamáhala,“ říká Tomanová a dodává: „Jestliže preferujete spánek spíše na boku či na zádech, je dobré si pořídit vyšší, středně měkký nebo tvrdší polštář. Patříte-li k lidem, kteří během spánku často střídají polohy, zvolte přizpůsobivý polštář s pružnou náplní.

    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.

  • 7.

    Záleží i na podprsence

    Problémy s bolestí páteře nebo ramen, mohou být způsobeny i výběrem nevhodné podprsenky, a to především u žen s větším poprsím. Důležité je, aby váha poprsí nespočívala pouze na ramínkách, ale byla z větší části držena spodním dílem podprsenky. Velmi důležité je také dbát na dostatečnou šířku ramínek podprsenky, která částečně rozloží tlak na ramena. Ramínka se nesmí zařezávat ani škrtit, aby nedocházelo ke zvýšenému tlaku pouze na jedno místo na ramenou.

    Bolesti zad jsou civilizační chorobou a zná je snad každý.

     

Autor: rum
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy