23. listopad 2017
Svátek slaví Klement, zítra Emílie

Ohrožuje nás nová nemoc: Syndrom esemeskového krku!

/
  • Ohrožuje nás syndrom esemeskového kruku.
    Ohrožuje nás syndrom esemeskového kruku. (profimedia.cz)
    10. května 2016 ● 08:58
     

    Chytré telefony se staly pro mnohé z nás naprosto nepostradatelnými. Už dávno z nich jen netelefonujeme, v rukou je držíme skoro pořád. A to je problém. Na vzestupu je nová zdravotní epidemie tzv. esemeskový syndrom, nebo též syndrom esemeskového krku! Poradíme, co proti němu platí.

  • 1.

    Čtyři hodiny s telefonem

    Nedávná lékařská studie přinesla zajímavé informace pro všechny uživatelé chytrých telefonů. Na vzestupu je nová zdravotní epidemie tzv. esemeskový syndrom, nebo též syndrom esemeskového krku (Text neck). Toto tvrzení vychází nejen ze studií amerického lékaře, který zkoumal negativní vlivy práce se smartphony na náš pohybový aparát, ale také z přibývajícího počtu uživatelů chytrých telefonů. V průměru strávíme nad telefonem ohnutí v nepřirozené poloze 2 až 4 hodiny denně! To s sebou přináší velkou zátěž na náš pohybový aparát v podobě špatného držení těla či bolestí krční páteře.

    Ohrožuje nás syndrom esemeskového kruku.

  • 2.

    Špatné držení těla

    V poslední době nám moderní telefony nabízejí daleko více než pouze volání či posílání sms. Máme internet v mobilu, hry či různé aplikace.  „Lidé pracují  s těmito telefony nejen po dlouhou dobu bez přestávky, ale i s přestávkami opakovaně během dne vsedě, ve stoje někdy už i při chůzi. Postupně se tak načítá doba strávena ve špatném, postavení těla a tím se zvětšuje jeho nerovnováha a přetížení,“ varuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

  • 3.

    Syndrom esemeskového krku

    Je nebezpečný prakticky pro všechny uživatele smartphonů, kteří jeho používáním tráví denně i několik hodin. Nejčastěji jsou to mladí lidé. Ze statistik vyplývá, že jde především o studenty středních škol. „Když navíc spojíme dobu strávenou prací na telefonu s dalšími činnostmi, jako je například práce na počítači, studium vsedě s přetěžováním především krční páteře, nebo jiná práce ve strnulé pozici, může dojít k výrazným zdravotním problémům.

    Ohrožuje nás syndrom esemeskového kruku.

  • 4.

    Pozor i na palce

    Nejen při psaní esemesek, ale také při hraní her, surfování na internetu nebo psaní emailů používáme při práci s chytrými telefony hlavně naše palce. Pokud dlouhodobě tímto způsobem palce rukou přetěžujeme, může docházet k bolestem těchto kloubů. „Nejde jen o přetěžování kloubů palců, ale také o nepřirozenou polohu, do které palce při práci na telefonu stavíme. Může docházet k bolestem především v oblasti základního kloubu palce a následně mohou vznikat i bolesti svalů a vazivových tkání, které se šíří z rukou, až do zapěstí a předloktí,“ říká Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

    Ohrožuje nás syndrom esemeskového kruku.

  • 5.

    Jednoduché cviky na prevenci

    Základní prevencí je samozřejmě omezit užívání chytrých telefonů. „Důležité je při práci ve strnulé pozici využívat dynamické změny této pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se na telefon dolů, ale co nejvíce před sebe“ radí primářka Tomanová. Pro vyvážení přetížení pohybového aparátu, především u mladých lidí, je důležitá přiměřená a pravidelná pohybová aktivita, nejlépe pár desítek minut každý den. Zvolit by se přitom měli takové cvičení nebo terapii, která umožní posílit, protáhnout a stabilizovat pohybový aparát. „Dříve měli lidé mnohem více aktivního pohybu a udržovali si tělesnou kondici, takže neměli tolik přetížené určité svaly a naopak oslabené jiné, jak tomu bývá nyní,“ uzavírá Michaela Tomanová.

    Ohrožuje nás syndrom esemeskového kruku.

Autor: red
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy