Důvod uvádět nemusíte

Nechce se vám psát do výpovědi, že odcházíte kvůli nesnesitelným kolegyním, příšernému šéfovi nebo lepší nabídce? Nic uvádět nemusíte! „Zaměstnavateli můžete dát výpověď bez uvedení konkrétního důvodu, zákoník práce neklade na formu výpovědi takové nároky jako v případě výpovědi dané zaměstnavatelem. Výpověď ale musí mít vždy písemnou formu,“ vysvětluje JUDr. Pospíšilová.

3 kroky k výpovědi

  1. Pořiďte si kopii - Jakmile máte výpověď připravenou a je na ní i váš podpis, okopírujte ji a pak originál předejte zaměstnavateli. Na kopii si nechte převzetí originálu zaměstnavatelem potvrdit.
  2. Výpověď předejte nadřízenému - Podle právničky Pospíšilové je nejjednodušší předat výpověď přímo na pracovišti nejbližšímu nadřízenému, případně ji odevzdat na jiném místě, kam se zpravidla zaměstnavateli písemnosti doručují (podatelna, sekretariát).
  3. Sežeňte si svědka - Pokud se obáváte, že by vám zaměstnavatel mohl při přebírání výpovědi dělat problémy, přizvěte si k předávání nezávislého svědka. „Ten by později mohl dosvědčit, že vám zaměstnavatel odmítl převzetí výpovědi či že vám odmítl její převzetí podepsat,“ radí JUDr. Pospíšilová.

Převzetí si nechte potvrdit

Nejsnazším způsobem, jak dát výpověď, je doručit ji zaměstnavateli osobně. „Doručení výpovědi je splněno ve chvíli, kdy zaměstnavatel výpověď převezme,“ říká JUDr. Pospíšilová. Ale pozor! Převzetí výpovědi si rozhodně nechte podepsat. „Na vaši žádost vám současně musí zaměstnavatel písemně potvrdit její převzetí,“ radí právnička.

Co by měla obsahovat vaše výpověď

Výpověď, kterou dáváte svému zaměstnavateli, by měla obsahovat:

  • označení zaměstnavatele (název, sídlo, IČO)
  • označení zaměstnance (jméno, příjmení, adresa, datum narození)
  • uvedení, že dáváte výpověď z pracovního poměru + kdy pracovní poměr vznikl a na jaké pozici pracujete
  • může být uvedeno i očekávané datum skončení pracovního poměru (není to ale nezbytné)
  • datum a váš podpis
  • originál převzat dne…, kým…. (zde pak bude podpis a případně i razítko zaměstnavatele)

Co musí obsahovat dohoda

I pro dohodu existují určitá pravidla. Určitě by v ní nemělo chybět:

  • označení obou smluvních stran (kdo a s kým se domlouvá)
  • jakého pracovního poměru se dohoda týká
  • ke kterému datu bylo rozvázání pracovního poměru sjednáno
  • podpis a datum podpisu dohody
  • „V dohodě je také vhodné uvést, zda jste se se zaměstnavatelem domluvili na odstupném a v jaké výši, popř. na jiné formě odměny a v jaké výši a kdy bude částka splatná,“ doplňuje JUDr. Pospíšilová.
  • Vy i zaměstnavatel byste pak měli mít jedno vyhotovení tohoto způsobu ukončení pracovního poměru.

Dohoda měří stejně šéfovi i podřízenému

Chcete se na ukončení pracovního poměru se šéfem dohodnout? Pak se stačí shodnout na určitém datu, ke kterému v práci skončíte, a ukončit tak pracovní poměr na základě dohody. Při dohodě zákoník práce nedává vyšší ochranu ani zaměstnanci ani zaměstnavateli.

  • Dohodu lze uzavřít kdykoli.
  • V dohodě nemusí být určen důvod ukončení pracovního poměru.

Zákoník práce v tomto směru klade důraz pouze na to, že:

  • dohoda o rozvázání pracovního poměru musí být písemná
  • musí být bez výhrad podepsaná oběma stranami
  • každá ze smluvních stran musí obdržet po jednom jejím vyhotovení

Výpověď trvá dva měsíce

Počítejte s tím, že než budete moci šéfovi a kolegům zamávat, nějakou chvíli to trvá. Výpovědní doba začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi, končí uplynutím posledního dne příslušného kalendářního měsíce a trvá standardně dva měsíce.

Novinka v zákoně

Svědek se vám může hodit i kvůli tomu, že novela zákoníku práce chystá u výpovědí určitou změnu. „Nově, jestliže zaměstnavatel neposkytne součinnost k převzetí písemnosti nebo jinak znemožní doručení písemnosti v místě sídla zaměstnavatele, považuje se písemnost za doručenou dnem, kdy pokus o doručení písemnosti zaměstnancem nebyl úspěšný,“ dodává právnička.