Jenže představy zaměstnavatelů a zaměstnanců o tom, co je a není skvělá výhoda, se často výrazně liší. „Stravenky a týden dovolené navíc jsou dnes již standardem, nikoliv benefi tem,“ potvrzuje Martin Ježek ze společnosti Grafton Recruitment.
Stejně tak není žádným velkým lákadlem používání služebního mobilu pro soukromé účely nebo vánoční večírek. Řada firem tak má ve své nabídce výhod stále ještě výrazné mezery, které ale bude nejspíš muset rychle zaplnit. „Trend je tedy jasný. Benefity zaměstnavatelé postupně přidávají a jejich hodnota roste,“ dodává Ježek.
Kolik stojí výhody
Získání a udržení zaměstnanců je pro firmy stále těžší i dražší. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Benefity, mezi více než 160 významnými tuzemskými zaměstnavateli, firmy ročně utratí za jednoho zaměstnance zhruba 12 tisíc ročně.
A v příštím roce tahle částka nejspíš ještě o něco vzroste. Firmy si totiž můžou až do určité výše zahrnout benefity do nákladů snižujících daňový základ. „Od ledna 2017 budou mít zaměstnanci možnost získat ročně příspěvek ve výši až 50 tisíc korun, který bude od daně osvobozený. Doposud byla tato částka limitována 30 tisíci ročně,“ vysvětluje Jana Melicharová, daňová poradkyně Kodap.
Frčí volná pracovní doba, firemní večírky vůbec
Obrovský zájem je mezi zaměstnanci o možnost rozhodnout si o své pracovní době. V řadě profesí sice není z provozních důvodů možná, jinde by to ale šlo. Přesto ji šéfové neradi vidí. Proč? Nejspíš mají pocit ztráty kontroly nad svými podřízenými.
„Společnosti by měly věnovat pozornost faktu, že různé podoby volné pracovní doby, jako pružná pracovní doba, home office či sickdays, se objevují v žebříčku poměrně vysoko a dohromady by se staly nejžádanějším benefitem,“ upozorňuje Martin Ježek.
Firmy, které si myslí, že někoho přilákají na nabídku firemního telefonu, občerstvení na pracovišti, teambuildingu i vánočního večírku, mají smůlu. Na tyhle výhody skvělé pracanty nepolapí. Stejně tak není podle průzkumů žádný velký zájem o dárky od zaměstnavatele k různým výročím nebo kancelář vstřícnou k psům.
Je libo masáže nebo pojištění?
Značný zájem je podle odborníků i o »zdravé« benefity, které zlepšují kvalitu života. Objevuje se tak nabídka vitaminů, masáží, lístků na koncerty i životního pojištění. Tahákem je i nadstandardní zdravotní péče či poukázky na nákup v lékárně. Budoucnost ale bude nejspíš patřit nabídce péče o seniory, kdy si budou moci zaměstnanci za zvýhodněnou cenu »pronajmout« pečovatelku, které se postará o babičku či dědečka.